Columbus fastholder momentum i første halvdel af 2017

Udgivet den 24-08-2017  |  kl. 07:14  |  

Meddelelse nr. 20/2017

Columbus A/S har i dag offentliggjort Halvårsrapport 2017, jf. børsmeddelelse nr. 19/2017.

 

Serviceforretningen driver væksten

Columbus har i første halvår 2017 realiseret en omsætning på DKK 642 mio. (H1 2016: DKK 595 mio.), svarende til en stigning på 8% i forhold til samme periode sidste år. EBITDA* er realiseret med DKK 71,2 mio. (H1 2016: DKK 66,8 mio.), svarende til en stigning på 7%.

Omsætningsstigningen er primært drevet af vækst i serviceforretningen med en omsætningsstigning på 10%. Stigningen i EBITDA* er ligeledes drevet af indtjeningsfremgang i service-forretningen, som steg med 14%.

Resultaterne er i tråd med de udmeldte forventninger til året.

 

Forbedret drift skaberindtjeningsforbedring i service­forretningen

I første halvår 2017 er service EBITDA steget fra DKK 41,8 mio. til DKK 47,9 mio.,

en stigning på 14%. Den væsent­ligste årsag er højere realiserede timerater samt opkøb. Derudover udgør øget anvendelse af Columbus' Global Delivery Center i Indien en væsentlig parameter i forbedringen af service EBITDA.

 

Columbus Software salg som forventet

I første halvår 2017 faldt salget af Columbus Software med 11%.

Som følge af cloudkonverteringen faldt licenssalg med 40%. Til gengæld steg omsætningen fra abonnementer med 17% som følge af en tilfredsstillende fornyelsesfrekvens af tidligere års salg af ejerlicenser.
Egen cloudomsætning udgjorde DKK 1,6 mio. Udviklingen er som forventet.

 

ColumbusCare og cloud driver væksten i  tilbagevendende omsætning

Tilbagevendende omsætning er steget med 16%. Fremgangen er drevet af en signifikant vækst i salget af ColumbusCare kontrakter, der leverede en markant stigning på 67%, samt en stigning i den samlede cloudomsætning på 120% til DKK 5,5 mio.

 

Andelen af tilbagevendende omsætning udgør 27% af den totale omsætning (H1 2016: 25%).

Opkøb i 2017
I januar 2017 købte Columbus den amerikanske it-servicevirksomhed Tridea Partners LLC, der er markedsledende indenfor ERP og CRM i den voksende fødevare- og drikkevareindustri i USA.

 

 

DKK ´000 H1 2017 H1 2016 2016
       
Columbus Software licenser 13.571 22.554 44.187
Columbus Software abonnementer 27.164 23.271 46.876
Eksterne softwarelicenser 53.473 47.662 86.495
Eksterne softwareabonnementer 106.090 99.776 195.164
Konsulentydelser 431.323 390.778 796.401
Andet 10.694 10.496 23.584
Nettoomsætning 642.315 594.537 1.192.707
       
Resultat før afskrivninger og aktiebaseret aflønning 71.177 66.754 144.070
Aktiebaseret vederlæggelse -1.158 -1.091 -5.524
Resultat før afskrivninger (EBITDA) 70.019 65.663 138.546

 

"Jeg er tilfreds med  resultatet for første halvår, hvor vi leverer god vækst både på omsætning og EBITDA på trods af konverteringen til cloud. Jeg er specielt tilfreds med væksten i vores ColumbusCare- og cloudforretning, som jeg forventer kommer til at udgøre en markant større del af vores forretning fremover", udtaler koncernchef i Columbus Thomas Honoré.

Columbus fastholder forventninger til 2017

Columbus fastholder forventningerne til 2017:

  • Omsætning i niveauet DKK 1,35 mia.
  • EBITDA* i niveauet DKK 150 mio.
  • Columbus Software omsætning på DKK 80 mio.
  • Service EBITDA på DKK 140 mio.
  • Udbytte på 10% af den nominelle aktiekapital  

Efterfølgende begivenheder

Der er efter balancedagen ikke indtruffet begivenheder eller transaktioner, der væsentligt påvirker selskabets finansielle stilling.

 

*EBITDA før aktiebaseret aflønning

Ib Kunøe
Bestyrelsesformand
Columbus A/S
 
Thomas Honoré
Koncernchef
Columbus A/S
Kontakt for yderligere information
Koncernchef, Thomas Honoré tlf.: +45 70 20 50 00
 

 

Columbus' Columbus2020 strategi - vejen til vækst

Med udgangspunkt i Columbus' styrkede position som følge af succesfuld eksekvering af Columbus15-strategien, lancerede koncernen i marts 2016 en vækststrategi. Strategien benævnes Columbus2020 og består af fire forbundne strategiske elementer.

Customer Success - Taking care of our customers for life
Columbus' grundlæggende mål er at tage sig af vores kunder for livet. Columbus ønsker at være anerkendt som en strategisk samar­bejdspartner, der bidrager til vores kunders succes ved at øge værdien af deres ERP-   investering og støtte dem i den digitale transformation af deres forretning.
 
Dette betyder at Columbus fokuser på at skabe en unik kundeoplevelse og
  øget tilfredshed fra kunden første gang møder Columbus til at levere unikke løsninger og service af høj kvalitet, strømlinet projektlevering og support døgnet rundt.
         
         
Digital Leadership - Accelerate business innovation
Columbus støtter vores kunder i den digitale transformation af deres forretning. Med Digital Leadership har Columbus to fokusområder. For det første styrker Columbus vores førerposition indenfor ERP ved at investere i nye virksom-   heder, applikationer, metoder og forretnings­processer, der optimerer og forbedrer implementeringen af ERP-løsning­er. For det andet vil Columbus etablere en lederposition indenfor digital transformation. Mange virksomheder står overfor eller er i   gang med at transformere deres forretning til at klare sig i den digitale økonomi. Columbus  udvikler løsninger og services indenfor cloud, mobile, social, analytics og Internet of Things, der hjælper virksomheder med at drage fordel af de digitale muligheder.
         
         
Process Excellence - Quality in everything we do
I Columbus stræber vi efter at optimere og strømline vores forretningsdrift for at opnå stærk salgsekspertise og levere projekter, service og support af høj kvalitet til vores
 
  kunder. Vores mål er at skabe den bedste kundeoplevelse i branchen.  Omdrejnings­punktet er kvalitet i alt vi gør - fra den indledende kontakt med kunden over   salg og design af løsningen til implemen­tering og support. Dette betyder et intenst fokus på at optimere og strømline vores processer på globalt plan.
         
         
Our People - Attract, develop and retain the best people
Columbus' største aktiv er medarbejderne og derfor er det afgørende at vi kan tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere i branch­en. Vi ønsker at tiltrække højt kvalificerede mennesker  ved at tilbyde kompetence-   udvikling, udfor­drende karrieremuligheder og attrak­tive arbejdsforhold. Columbus vil skabe en "kunde kultur", hvor det at møde kundens forventninger sætter retningen i alt vi gør.
 
  Det betyder at Columbus altid bestræber sig på at levere projekter til tiden, indenfor budgettet og til den højeste kvalitet.

 

 

Vedhæftede filer:

BM_20_2017_Columbus_fastholder_momentum_i_første_halvdel_af_2017.pdf

Udgivet af: NPinvestordk

Seneste nyheder