Pandora/CEO: Strategiplanen kommer til koste på driftsmarginen i år

Udgivet den 16-01-2018  |  kl. 11:55  |  

Pandoras strategiplan frem mod 2022 kommer til at koste på driftsmarginen.

Og det lægger smykkeselskabets topchef, Anders Colding Friis, ikke skjul på i forbindelse med præsentationen af fremtidens Pandora på selskabets kapitalmarkedsdag i København tirsdag.

EBITDA-marginen endte på 37,5 pct. i 2017 - og allerede i år vil den falde til omkring 35 pct.

- Det skyldes flere ting. To nye koncepter om året vil sænke marginen med omkring 1 pct.point, og marginen vil ligeledes blive påvirket med 1 pct.point i forbindelse med transformeringen af butikker til konceptbutikker, siger Anders Colding Friis.

Femårsplanen skal transformere Pandora på flere områder. Blandt andet vil smykkeselskabet gå efter at få endnu flere egne butikker om fem år end i dag.

- I 2022 venter vi, at to tredjedele af vores butikker er drevet af Pandora mod omkring 35 pct i 2017. Ser vi på salget online, lå det i 2017 på 6 pct. af omsætningen - den skal stige til 10-15 pct. i 2022, fastslår Anders Colding Friis.

Og i takt med at flere og flere butikker bliver egne konceptbutikker, skal salget også skubbes over på nettet.

- Vi vil have og tror på, at omsætningen på nettet vil komme op på mellem 10 og 15 pct. Vi har det godt med det niveau - det kan gå hurtigere - men vi kommer fra et lavt niveau, siger topchefen.

Anders Colding Friis påpeger, at fortjenesten for Pandora er den samme, uanset om kunderne køber på nettet eller i Pandoras egne butikker.

- Vi skal sikre os, at både den fysiske og netbutikken arbejder sammen for at give vores kunder den bedste oplevelse, siger han.

Salget fra konceptbutikker skal stå for 80 pct. af omsætningen om fem år mod 60 pct. sidste år, og kun 10 pct. af salget skal komme fra shops-in-shops mod 34 pct. sidste år.

Pandora har i dag samlet 2450 egne butikker og franchise-butikker - det tal skal op på 3500 i 2022.

- Vi venter at åbne 200 konceptbutikker butikker årligt, og vi vil overtage mellem 75 og 150 franchisebutikker om året, siger Anders Colding Friis.

/ritzau/FINANS

Charlotte Mackeprang

Tags:  CEO❯ 

Seneste nyheder

18:01 Unibrew Q1: Stærkt momentum fra sidste år fortsætter og sikrer stærk årsstart
17:58 Europa/lukning: Regnskaber trak markedet tilbage på positiv kurs
17:55 Unibrew opjusterer forventningerne til indtjeningen med 75 mio. kr.
17:19 Torsdagens aktier: Tilbagelænet begejstring for Nordea i negativt marked - KORR
17:08 Glunz & Jensen måtte se omsætning og indtjening vige i første kvartal
17:06 Torsdagens aktier: Tilbagelænet begejstring for Nordea i negativt marked
17:03 Torsdagens obligationer: Amerikanske nøgletal gav renteuro
16:41 ECB's Holzmann: Flertal for rentenedsættelse i juni virker sandsynligt
16:15 Lundbeckfonden køber sig ind i høreapparatkoncern
16:15 Amerikansk boligsalg faldt mere end ventet - renter holder boligkøberne på sidelinjen
15:59 USA/åbning: Positive nøgletal blæser optimisme til vægs
15:35 Tysk centralbank: Økonomien ser ud til at undgå recession
15:09 Hollands rådsmedlem i ECB ser mindre akut inflationsrisiko forbundet med høje energipriser
14:21 USA/tendens: Trenden fra Taiwan ventes at vende negativ stime
13:55 Milliarderne øremærket til fedmemidler ruller ind - endnu en Novo-rival melder sig
13:20 Valuta: Dollar holder samlet set morgen-niveauet, men styrkes lidt over for yen
13:17 Las Vegas Sands skuffer investorerne - renovation i Macao trækker ud
13:14 Nordea-direktør: Mindre danske virksomheder har stor interesse fra investorer
13:03 Europa/aktier: Regnskaber overtager styringen og svinger i plus
12:35 Genmab kan få gavn af ekspertanbefaling: Vigtig partneraftale synes mere sandsynlig