Matas/CEO: Vores marginer ligger hvor de skal
Matas er helt i top, når ledelsen sammenligner virksomhedens evne til at tjene penge på sine varer med sammenlignelige selskaber verden over. Derfor har selskabets administrerende direktør, Terje List, heller ikke ambitioner om at øge detailkædens EBITA-margin, der i regnskabsåret 2013/14 blev på 17,1 pct.
Den ventes at blive uændret næste år.
- Der ligger primært det til grund, at vi faktisk gør det rigtig rigtig godt. Hvis vi kigger på benchmarks og peergroups på globalt plan, så ligger vi helt i top. Det niveau, vi har, vil vi gerne holde. Og så vil vi gerne øge vores resultatudvikling gennem andre parametre. Det er ved at få mere gang i vores vækst og selvfølgelig også blive mere effektive på vores omkostninger, siger Terje List til Ritzau Finans.
Det bliver dog ikke i det netop påbegyndte regnskabsår, at omsætningsvæksten kommer til at tage fart. Faktisk ventes væksten i det sammenlignelige salg, like-for-like, at falde til 2-3 pct. fra de 3,4 pct., som Matas realiserede i 2013/14.
Regnskabsåret 2014/15 byder nemlig på den særlige udfordring for Matas, at der er færre kalenderdage for kædens butikker at holde åbent i.
- Det betyder rent faktisk i underkanten af et pct.point på væksten, siger Terje List.
Her spiller selskabets skæve regnskabsår ind. Det slutter nemlig 31. marts, og derfor er der stor variation i, hvor mange påskedage, hvert regnskabsår indeholder - nogle år er der ingen, andre år kan Matas nå at fejre to påsker i løbet af et regnskabsår.
Men ses der bort fra kalendereffekten, udvikler kædens vækst sig som planlagt, understreger direktøren.
- Da vi gik på børsen, sagde vi, at vi regnede med en vækst på 3-4 pct. frem mod 2016/17, og at væksten ville blive lidt mere afdæmpet i starten og forhåbentlig blive lidt højere i slutningen af perioden, og det er det billede, vi følger ret præcist, siger Terje List.
Selskabet regner med at tage markedsandele i den kommende tid, men hvor og hvor meget ønsker direktøren ikke at uddybe.
- Og så håber vi ligesom alle mulige andre, at den gradvise forbedring i forbrugertilliden, som vi trods alt ser også på et tidspunkt sætter sig i købsadfærd, lyder det fra Terje List.
/ritzau/FINANS
Sine Schack Vestergaard +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans@ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1186
- næste ›