Økonomer: Stærkt comeback til detailsalget trods fortsat dyk

Udgivet den 26-10-2020  |  kl. 08:56  |  

Selvom mandagens opgørelse over det danske detailsalg i september viste et fald på 0,9 pct. for anden måned i streg, er detailsalget i tredje kvartal kommet stærkt tilbage.

Sådan lyder det fra flere økonomer.

- Detailsalget har haft et helt vanvittigt comeback. Det mindre fald i detailsalget i september ændrer ikke ved, at vi for tredje kvartal som helhed skal 12 år tilbage for at finde tilsvarende omsætning i de danske detailvirksomheder, skriver Jeppe Juul Borre, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, i en kommentar.

I tredje kvartal gik salget frem med 1,8 pct., og det skyldes ifølge Allan Sørensen, cheføkonom i Dansk Industri, at danskerne har været mere hjemme end normalt. Det har givet ekstra omsætning i supermarkeder, byggemarkeder og elektronikforretninger, men også til nethandlen.

- Handlen over internettet har taget et gevaldigt spring. Krav om afstand og social distance har fået mange til at sidde trygt derhjemme og lave deres indkøb over internettet, skriver Allan Sørensen.

Der skal dog tages det forbehold, at den kvartalsmæssige stigning kommer efter nogle svære måneder i andet kvartal.

- Med til historien hører dog, at stigningen kommer ovenpå et kæmpe knæk i starten af coronakrisen, hvor store dele af landet blev lukket ned, lyder det fra Jeppe Juul Borre.

Desuden, lyder det fra Søren V. Kristensen, der er cheføkonom i Sydbank, kan detailsalget ikke giver et retvisende billede af, hvordan det står til med danskernes privatforbrug.

- Detailsalget er lidt et skønmaleri af, hvordan det reelt står til med det danske privatforbrug. Restriktionerne rammer forsat store dele af serviceforbruget, hvor restauranter, kulturinstitutioner i øjeblikket rammes hårdes, skriver Sydbanks cheføkonom.

SER VÆKST I OKTOBER

Mens de sidste to måneder har budt på fald i detailsalget, er der blandt økonomerne en forventning om, at udbetalingen af de indefrosne feriepenge kommer til at slå igennem i tallene for oktober.

- September er efterhånden allerede længe siden, og for detailsalget er der ingen tvivl om, at forbruget ser ekstremt stærkt ud i oktober. Feriepengene har i høj grad kommet detailhandlen til gode, og især indenfor kategorien "andre forbrugsvarer", der blandt andet omfatter elektronikforretninger og ting til hjemmet, er der sket en kraftig stigning i salget de seneste uger, skriver Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank.

Dog kan de nye coronarestriktioner også skabe lidt forskydninger i forbruget. Mens salget i internetbutikker og i dagligvareforretninger har udsigt til en stigning, kan restriktionerne være en hæmsko for forbruget i servicebranchen.

- Vi venter, at en mindre del af pengene lander i de brancher, som har oplevet nogle af de største slag under coronakrisen, som restauranter og hoteller. Det skyldes kort og godt, at coronaen stadig fylder en enorm og tiltagende del af vores samfund, som besværliggør netop den type af forbrug, skriver Jeppe Juul Borre.

Den betragtning er Sydbanks Søren V. Kristensen enig i.

- Meget tyder også på, at forbruget i de dele af økonomien vil lide endnu mere under de nyeste restriktioner Samlet set er forbruget derfor omtrent på niveau med situationen inden covid-19, men det dækker altså over kæmpemæssige forskelle. Der bliver altså skabt vindere og tabere og mange af butikker er på vinderholdet, skriver han.

/ritzau/FINANS

Christian Iversen Kielberg

Tags:  macro❯  Danmark❯ 

Relaterede nyheder