Amazon justerede søgemekanisme til fordel for egne varer

Udgivet den 16-09-2019  |  kl. 18:01  |  

Den amerikanske detailkæmpe på nettet, Amazon, har ændret på algoritmen i søgemekanismen på sit site, så resultaterne i højere grad præsenterede og viste Amazons egne varer frem for varer solgt gennem Amazon af tredjepart.

Det skriver The Wall Street Journal mandag med henvisning til unavngivne kilder, der arbejdede på projektet for Amazon.

E-handelsgiganten skulle således har optimeret sin søgemekanisme, så den ikke kun viste de mest relevante produkter og de bedst sælgende produkter, men også de produkter, som er mest profitable for Amazon.

Opdatering, som blev lanceret i slutningen af sidste år, kom efter årelang intern diskussion mellem Amazons detailforretning, som ønskede forandringen, og koncernens søgemaskine-afdeling, kaldet A9, der var imod.

Søgefeltet hos Amazon er yderst vigtigt i detailhandelen. Det er den mest anvendte, når amerikanske forbrugere skal finde varer online, og de fleste køb foretages af varer, som vises i søgeresultatets første side.

Spørgsmålet er ekstra ømt, da myndighederne i både USA og EU undersøger, hvordan Amazon agerer i sin dobbeltrolle i forhold til de mange tredjeparter, som sælger gennem Amazons site. Koncernens advokater skal således også have modsat sig en ændring.

Amazon afviser imidlertid oplysningerne.

- Vi har ikke ændret kriterierne, vi anvender til at prioritere søgeresultaterne til at inkludere indtjening, siger Angie Newman, talskvinde for koncernen, til The Wall Street Journal.

- Amazon designer dets shopping- og opdagelsesoplevelse til at vise de produkter, kunderne vil ønske, uanset om de er vore egne eller produkter udbudt af vore sælgende partnere.

/ritzau/FINANS

Sten Blindkilde

Tags:  Shares❯  Udenlandsk selskab❯