Ambu: Øger investeringer i salgsorganisationen med 225 mio kr

Udgivet den 17-06-2019  |  kl. 23:45  |  

I forbindelse med en opdatering af udvidelsen af Ambus produktportefølje har selskabet besluttet sig for at investere mere i dets salgsorganisation samt i engangs-visualisering.

Det koster 225 mio. kr. alene i det kommende regnskabsår, da medarbejderstaben skal udvides med cirka 200 ansatte, ligesom det vil koste 20 mio. kr. i 2018/19-regnskabet, da processen indledes allerede i dette regnskabsårs fjerde kvartal.

Det fremgår af meddelelse til fondsbørsen fra Ambu.

Ambu har for kort tid siden lanceret to endoskoper til ENT-markedet, øre-næse-hals, og selskabet venter nu at lancere et cytoskop til urologi-området tidligere end ventet. Cytoskopet ventes på markedet i USA i andet kvartal 2019/20, hvilket er op mod seks måneder før end tidligere udmeldt.

De to områder har årligt henholdsvis 11 og 8 mio. procedurer, og det udgør en stor vækstmulighed for medicokoncernen, fastslår Ambu, der vil øge salgsorganisationen i USA, Europa, Asien og Stillehavsområdet.

- De samlede yderligere omkostninger herved anslås til at være 225 mio. kr. i 2019/20 og omfatter cirka 200 yderligere sælgere, kliniske undervisere og en styrkelse af marketing på alle vores primære markeder, skriver Ambu.

Samlet set vil Ambu fordoble den globale salgsstyrke inden for området Visualization, og ansættelserne vil blive igangsat i fjerde kvartal 2018/19, hvilket allerede i dette regnskabsår derfor vil belaste omkostningerne med cirka 20 mio. kr.

NYE PRODUKTER PÅ VEJ

Det kommende cytoskop henvender sig til procedurer inden for blære og urinrør, der udgør 6 ud af de 8 mio. procedurer på urologi-området hvert år. De resterende 2 mio. procedurer vedrører nyre-undersøgelser, og her venter Ambu at kunne lancere et ureteroskop i USA i 2021/2022.

- Kombinationen af såvel et engangs-cystoskop som et engangs-ureteroskop er ideel, da lægen i mange tilfælde vil gennemføre begge procedurer på patienten, skriver selskabet.

For ENT-området lover Ambu ikke nye produkter i den nære fremtid, men koncernen fremhæver positive tilbagemeldinger på de nylige lanceringer af Ascope 4 RhinoLaryngo Intervention og Slim,

- Vi har fået positive tilbagemeldinger på ENT-endoskoperne og forventer at opbygge ENT-markedet hurtigere, end tilfældet var med Ascope inden for pulmonal endoskopi.

På koloskopi-området melder Ambu, at man har til sinde at trække engangs-koloskopet SC210, som man fik med i overtagelsen af Invendo Medical i 2017.

En test i USA med henblik på at dokumentere, at SC210 lever op til standarderne for genanvendelige koloskoper, er ikke faldet heldigt ud, og derfor har Ambu besluttet at stoppe markedsføringen af produktet.

Den beslutning får skylden for, at Ambu mandag aften også har sænket sine vækstforventninger for 2018/19 til 14-15 pct. mod 15-16 pct. og for 2019/20 til 16-19 pct. mod tidligere 18-23 pct.

- Årsagen til det lavere forventede salg af endoskoper og reduktionen af vækstmålet med gennemsnitligt 3 pct.point skyldes beslutningen om at stoppe SC210, oplyser Ambu om det kommende regnskabsår.

På baggrund af udfasningen af SC210 vil Ambu anvende flere ressourcer på at udvikle et engangs-koloskop baseret på såkaldt "klassisk hjulteknologi", Ascope Colon. På den baggrund spår Ambu at kunne lancere Ascope Duo inden september 2020, mens både Ascope Gastro og Ascope Colon ses på markedet i andet kvartal af 2020/21-regnskabsåret.

Ambu fortæller også, at koncernen inden for pulmonal endoskopi har erobret 25 pct. af markedets 3 mio. årlige procedurer inden intensiv- og operationsbehandlinger på hospitalerne med Ascope 4 Broncho, men et marked på 2 mio. procedurer hvert år på broncho-stuerne er ikke adresseret. Derfor vil Ascope 5 Broncho med en HD-kamerachip, der leverer nødvendig forbedret billedkvalitet, blive lanceret fjerde kvartal 200/21.

Endelig vil Ambu med basis i sin teknologiplatform for monitorer lancere forbedrede visuel kvalitet og funktionalitet med produkterne Aview 2 Advance til pulmonologi, urologi og ENT i andet kvartal 2019/20 og Abox til Ascopes inden for GI-området i andet kvartal 2020/2021.

/ritzau/FINANS

Sten Blindkilde

Tags:  Shares❯ 

Seneste nyheder

17:46 Europa/lukning: Unibrew bragede i vejret i fladt marked
17:42 Trifork-aktionærer vedtager mindre navneændring
17:16 Stoltenberg: Nato enes om at sende mere luftværn til Ukraine
17:06 Unibrew lægger knap 4 mia. kr. til markedsværdi efter største stigning i 15 år
17:04 Fredagens obligationer: Bekymring og rentefaldt vendt til lettelse og rentestigninger
17:03 Fredagens aktier: Unibrew i hovedrollen med største stigning i 15 år efter opjustering
16:42 Amerikansk Widex-chef kan godt se sig i VA igen - men ingen beslutning truffet
16:34 ECB-medlem: Europa kan trykke på renteknappen før USA men forskellen vil kunne mærkes
16:23 American Express tiltrækker kvalitetskunder og slår forventninger i første kvartal
15:57 Ørsted indgår endelig aftale med partner om køb af resten af amerikansk vindprojekt
15:46 USA/åbning: Netflix falder tungt i blandet amerikansk aktiestart
14:18 USA/tendens: Futures retter sig efter store fald tidligt fredag - Netflix i fokus
13:05 Procter & Gamble tjente mere end ventet men skuffer med salget
13:03 Valuta: Usikkerhed styrker schweizerfranc - og yoyo i euro-dollar
12:20 Europa/aktier: Unibrew og L'Oreal til tops i konfliktfyldt aktiemarked
11:56 Obligationer/middag: Bekymringer for situationen i Mellemøsten bag beskedent rentefald
11:44 Aktier/middag: Unibrew i vejret og positiv afsmitning på Carlsberg i negativt aktiemarked
11:37 Unibrew ser fortsat flad volumenvækst trods god start på året
10:25 Unibrew er foran planen: Produktionen i nytilkøbte bryggerier er kommet op i gear
09:45 Iransk embedsmand efter muligt angreb: Ingen planer om gengældelse