Ambu/CEO: Nylanceringer skal kunne bidrage til den nye vækstmålsætning

Udgivet den 04-10-2018  |  kl. 16:32  |  

Nye produkter skal være med til at løfte både omsætningen og indtjeningen mere end tidligere ventet hos Ambu, og det er især tre af de fire nylanceringer, som skal trække væksten på den kortere bane.

- Vi har en rigtig stabil forretning, som vækster i sig selv, og så har vi en forventning om, at nogle af de produkter, vi har lanceret i dag, skal kunne bidrage til den vækst, siger Lars Marcher, der er administrerende direktør hos Ambu, til Ritzau Finans under selskabets kapitalmarkedsdag torsdag.

Allerede fra morgenstunden kunne medicovirksomheden præsentere nye langsigtede målsætninger frem mod 2020. Samtidig løftede selskabet sløret for en snarlig lancering af fire nye produkter inden for visualiseringsforretningen, som er den del selskabet har høje vækstambitioner for.

Den del af forretningen koncentrerer sig om engangsvideoskoper, og Ambu lancerede sidste år den fjerde generation af produktet Ascope, som bruges af narkoselæger til at orientere sig i patientens luftveje.

Tre af de kommende produkter hører også til i øre-næse-halskategorien, som i branchen også går under forkortelsen ENT, og det er dem, der bliver lettest at lancere, fortæller Lars Marcher.

- Det er "plug and play". Folk er vant til, hvordan man bruger dem, til interfacen og så videre. Det bliver forholdsvist let for vores sælgere at sælge det ind, siger han.

Det drejer sig helt konkret om rhinolaryngoskoperne til engangsbrug ved navn Ascope 4 RhinoLaryngo Intervention og Ascope 4 RhinoLaryngo Slim til øre-næse-halsprocedurer og engangsudstyr til Ambus bronkoskop, som skal forbedre BAL-procedurer (bronkoalveolær lavage) på hospitaler.

Derudover lancerer Ambu også et engangskoloskop, der skal bruges til mave- og tarmundersøgelser, inden jul, som også kaldes SC210. Det er det første engangskoloskop på markedet, og derfor skal lægerne vænnes til at bruge det nye produkt.

- Vores koloskop er verdens første til engangsbrug. Der er mange, der gerne vil prøve det produkt og evaluere det. Det kommer nok også til at tage længere tid at få det igennem hele systemet. Så hvad bliver den økonomiske impact af det her? På den korte bane kommer det mest fra de andre produkter, siger Lars Marcher.

- Vi ved allerede nu, at mange hospitaler vil det her, og derfor bliver de første seks måneder meget interessante for os. Det bliver den periode, hvor systemet virkelig bliver testet, og vi får feedback. Det er en proces vi er i hele tiden, fortsætter han.

Engangsskoperne er et alternativ til genanvendelige videoskoper, der skal steriliseres efter brug for at undgå spredning af bakterier. Og netop rengøringen af de konkurrerende skoper er blandt de væsentligste parametre for Ambus succes med engangsprodukterne.

/ritzau/FINANS

Cecilie Veile

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder