B&O Q3: Distributionskanaler og stor efterspørgsel bag tocifret vækst

Udgivet den 08-04-2021  |  kl. 08:45  |  

Elektronikkoncernen Bang & Olufsen kom ud af tredje kvartal af sit forskudte regnskabsår 2020/21 med en stigende toplinje, der var hjulpet af en forbedret udvikling i distributionskanalerne og en stor efterspørgsel efter elektronikprodukter til hjemmet.

Det fremgår af regnskabet fra Bang & Olufsen, der er præsenteret torsdag morgen.

Salget steg med 13,9 pct. - eller 16 pct. i lokale valutaer - til 698 mio. kr. i det forskudte tredje kvartal. Det er ifølge B&O tredje kvartal i træk med tocifret vækst.

- Resultaterne for tredje kvartal var drevet af målrettede salgs- og marketinginitiativer, forbedret performance i distributionskanalerne og stor efterspørgsel på elektronikprodukter til hjemmet, lyder det fra selskabet i en kommentar til regnskabet.

Bruttomarginalen er også løftet til 44,9 pct. mod 43,9 pct. i forhold til samme periode sidste år, mens overskudsgraden (EBIT-margin) endte på 4,0 pct. mod minus 0,3 pct. i tredje kvartal året forinden.

Marginforbedringen afspejlede ifølge B&O mindre end-of-life produkter, delvist opvejet af højere komponent- og logistikomkostninger.

B&O endte med frie pengestrømme på 8 mio. kr. mod 39 mio. kr. i tredje kvartal 2019/20, hvor faldet tilskrives ændringer i arbejdskapital, hvilket blev delvist opvejet af et forbedret EBITDA-resultat.

Elektronikkoncernen fremhæver, at alle kernedistributionskanaler klarede sig godt, hvor multibrand og egen eCommerce leverede de højeste vækstrater, men det pointeres også, at fortsatte udfordringer relateret til komponentknaphed påvirkede væksten negativt i kvartalet.

På trods af komponentmangel og nedlukninger forårsaget af covid-19 er der dog tilfredshed med resultaterne på direktionsgangen, fremhæver administrerende direktør Kristian Teär.

Der er også tilfredshed med strategien.

- Omkostningsprogrammet udviklede sig som planlagt, kernemarkederne voksede på tværs af alle nøgledistributionskanaler, og vi fortsatte med at styrke vores digitale fokus, hvilket gjorde det muligt for os at fordoble onlineomsætningen og forbedre kundeoplevelsen, udtaler Kristian Teär.

For det skæve regnskabsår 2020/21 fastholder Bang & Olufsen forventningerne til omsætningen på 2,3 og 2,5 mia. kr. og for EBIT-marginen gentages også prognosen på minus 50 til plus 25 mio. kr.

Til gengæld præciseres de frie pengestrømme at lande på i intervallet 0 til 100 mio. kr. sammenlignet med tidligere forventning på minus 50 til plus 100 mio. kr.

B&O opjusterede sin prognose i december, men forud for dette har selskabet nedjusteret forventningerne ad fem omgange siden julen 2018.

Tabel for Bang & Olufsens regnskab for tredje kvartal 2020/21:

Mio. kr. Q3 2020/21 Q3 2019/20 FY 2019/20
Nettoomsætning 698 613 2,036
Omsætningsvækst (%) 13,9 -13,6 -28,3
Bruttomargin (%) 44,9 43,9 41,1
EBITDAC 32 22 -242
EBIT 28 -1 -347
EBIT-margin (%) 4,0 -0,3 -17,1
Resultat før skat 17 -3 -367
Nettoresultat 13 -275 -576

Bang & Olufsens forventninger til 2020/21:

Ved Q3 2020/21 Før Q3 2020/21
Omsætning 2,3 til 2,5 mia. kr. 2,3 til 2,5 mia. kr.
EBIT-margin f.s.p. -50 til 25 mio. kr. -50 til 25 mio. kr.
Frie pengestrømme 0 til 100 mio. kr. -50 til 100 mio. kr.

/ritzau/FINANS

Jakob Due Jakobsen

Tags:  Report❯  Shares❯  main text❯ 

Relaterede nyheder