B&O/Sydbank: Ny nedjustering vidner om manglende overblik

Udgivet den 26-03-2019  |  kl. 08:38  |  

Ledelsen i Bang & Olufsen (B&O) sender et skidt indtryk af manglende overblik over forretningen i en skuffende opdatering om udviklingen i tredje kvartal. Det vurderer analytiker i Sydbank Morten Imsgard oven på meddelelsen, der indeholder et stop for aktietilbagekøb, sløjfede finansielle mål og den anden nedjustering fra B&O på bare tre måneder.

- Det værste er, at man får sendt det klare signal til investorerne, at det her med at have fuldt overblik over forretningen på lidt længere sigt er voldsomt svært for B&O.

- Så det virker til, at ledelsen kan styre efter det, den ser på den korte bane, men at det er rigtigt svært for B&O at se mange måneder ind i fremtiden. Det betyder, at investorerne er nødt til at leve med den usikkerhed, der ligger i, at når B&O skal eksekvere på sin strategiplan, så er det ikke sikkert, at tingene går præcist, som man har håbet, siger Morten Imsgard.

Han venter af samme grund en kraftig negativ kursreaktion på de mange negative meldinger fra Bang & Olufsen. Hvor stort kursfaldet bliver er dog svært at sige.

- Men i sådan en aktie, hvor likviditeten er lav, kan det potentielt blive en rigtig grim dag for B&O, hvis investorerne mister tiltroen til, at strategiplanen kan bringe B&O tilbage på ret køl, siger Morten Imsgard.

SKUFFENDE TV-SALG

Selv forklarer Bang & Olufsen nedjusteringen med, at salget i Staged-kategorien, der omfatter dyre højttalere og tv, ikke har levet op til forventningerne. Især tv-omsætningen i EMEA-regionen har været lavere end ventet, og det skyldes ifølge B&O, at forhandlerne har nedbragt deres lagre. Derimod fortsatte detailsalget af tv til forbrugere med at vokse i kvartalet, skriver B&O i meddelelsen.

Ligesom det var tilfældet for tre måneder siden, peger B&O derudover igen på, at det ikke er lykkedes at eksekvere på transformationen af salgs- og distributionsnetværket lige så hurtigt, som ledelsen havde ventet. Transformationen handler blandt andet om at få lukket salgssteder og åbnet andre nye mere attraktive butikker.

- Man har svært ved at se blot få måneder frem. Men man må også sige, at Bang & Olufsen har sat sig selv i en svær situation, fordi man på den ene side har skullet opretholde en meget høj salgsvækst og på den anden side har villet restrukturere forhandlernetværket. De to ting er en meget svær øvelse at få til at gå op i en højere enhed, siger Morten Imsgard.

SER OMSÆTNINGSFALD I ÅR

For 2018/19 venter B&O nu et fald i omsætningen på omkring 10 pct. fra sidste års 3285 mio. kr. Desuden ventes EBIT-marginen at blive på omkring 4-5 pct. mod en tidligere forventning på 7-9 pct.

Da B&O gik ind i regnskabsåret, ventede selskabet en omsætningsvækst på over 10 pct. og en EBIT-margin på 7-9 pct.

Bang & Olufsen erkender desuden, at det ikke når 2020/21-målsætningen om blandt andet en driftsmargin på over 15 pct. og en årlig gennemsnitlig salgsvækst på over 10 pct.

- Man skal huske, at det var i juli 2018, at B&O stod og præsenterede det her. Så der er ikke engang gået et år, før man mere eller mindre nulstiller, siger Morten Imsgard.

Han ser dog også et enkelt lyspunkt i meldingerne fra elektronikkoncernen. Det handler om, at B&O estimerer, at det kom ud af tredje kvartal med en positiv driftsmargin på 4,2 pct., svarende til et driftsoverskud på næsten 30 mio. kr. ud af et salg på 710 mio. kr. i tredje kvartal.

- Det understreger, at B&O er på en rejse, hvor det er i gang med at forbedre lønsomheden og har fået taget mange omkostninger ud og er blevet mere strømlinet. Men det er klart, at uden toplinjevækst går det ikke. Størstedelen af strategiplanen er jo drevet af en skalérbarhed i forretningsmodellen, konstaterer Morten Imsgard.

/ritzau/FINANS

Jakob Dalskov

Tags:  Shares❯ 

Relaterede nyheder