Carlsberg: Ølvækst i Indien drevet af stærk øl - bureau

Udgivet den 24-09-2013  |  kl. 12:16  |  

Væksten på ølmarkedet i Indien er drevet af stærk øl.

Det skriver Reuters.

I følge analysefirmaet Mintel står øl med en alkoholstyrke på 5-8 pct. for 83 pct. af det indiske ølmarked, der sidste år skønnedes at have en værdi på 200 mia. ruppees (16,6 mia. kr.). Ølmarkedet ventes i følge analysefirmaet i 2017 at være steget til 430 mia. ruppees.

Calrsbergs Tuborg Booster Strong, der blev lanceret i sommer, er med en alkoholprocent på 8 pct. en af de stærke øl, som Carlsberg ruller ud i Indien, men også konkurrenterne SABMiller, AB-Inbev og United Breweries har lignende mærker.

De indiske forbrugere søger efter muligheder, der ikke er whisky, og kræver produkter, der giver dem mere "bang for the buck", men også har et macho-image, forklarer Carlsbergs marketingdirektør, Subodh Marwah, til Reuters.

Alkoholindholdet og prisen er vigtig i et land, hvor den gennemsnitlige indkomst er omkring 1000 dollar om året, og hvor høje statsafgifter gør øl dyrere end whisky målt i alkoholprocenter.

For 100 ruppes, eller under 11 kr., kan man købe 180 ml. 40 pct. whisky. For det samme beløb vil man kunne købe 650 ml. stærk øl.

Carlsberg er blandt de små på det indiske marked, men venter, at markedet vil blive et af de ti største ølmarkeder i løbet af de næste fem til syv år, skriver Reuters.

Broderparten af det indiske ølforbrug produceres ifølge tal fra The Times of India af United Breweries (UB), der blandt andet ejes af Carlsberg-konkurrenten Heineken, og af SABMiller. Tilsammen sidder de på 75 procent af markedet, mens Carlsberg har syv procent af markedet.

I sommer oplyste marketingdirektøren til den indiske avis The Telegraph, at markedsandelen for Carlsberg i 2012 var på 7 pct., og at bryggeriet vil øge den til 8,5 pct. i 2013.

Han tilføjede, at det indiske ølmarked sidste år voksede 12,5 pct., mens væksten i premiumsegmentet var 50 pct.

Ifølge Carlsbergs hjemmeside er det årlige ølforbrug i Danmark 78 liter per person, mens det i Indien blot er to liter.

Marketingdirektøren har tidligere oplyst, at Carlsbergs vækst har været 40 procent i de seneste to kalenderår drevet frem af Tuborg, men nu drives den også af Carlsberg Elefant Strong.

/ritzau/FINANS

Redaktion +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk