Coloplast-topchef vil aktivt forfølge muligheder inden for opkøb

Udgivet den 29-09-2020  |  kl. 15:35  |  
Arkiv: Foto

Coloplast holder nøje øje med attraktive opkøbsmuligheder, og medicoselskabet er klar til at slå til, hvis den rigtige mulighed byder sig.

Sådan lyder budskabet fra Kristian Villumsen, der er administrerende direktør hos Coloplast, på selskabets virtuelle kapitalmarkedsdag tirsdag eftermiddag.

- Vil vi aktivt forfølge M&A (fusioner og opkøb, red.) for at finde vækstmuligheder. Nøgleordet er aktivt, siger han.

- Vi har kapaciteten til at handle, hvis vi kan se, at det kan sikre en attraktiv værdiskabelse, lyder det også under præsentationen.

Topchefen fortæller, at Coloplast hidtil ikke har været et selskab, der i høj grad har beskæftiget sig med opkøb, og han oplyser også, at der kan være langt mellem de attraktive muligheder.

Det danske medicoselskab har dog de seneste år investeret i at opbygge en stærkere organisation, der specifikt står for at holde øje med relevante emner inden for opkøb og forretningsudvikling.

- Vi er mere systematiske i, hvordan vi screener mulighederne inden for opkøb, end vi var får blot få år siden, siger Kristian Villumsen.

- Vi har et meget godt overblik over mulige emner fra de tidligere stadier til de mere udviklede muligheder, fortsætter han.

Tirsdag eftermiddag kan Coloplast annoncere et delvist opkøb i en mindre skala.

Medicoselskabet har gennemført en aktieinvestering på omkring 25 mio. kr. i Francis Medical, der er en ung virksomhed, der udvikler terapier til handling af urologisk kræft. I første omgang er virksomhedens fokus at udvikle terapier til prostatakræft.

Kristian Villumsen fortæller, at selskabet har en større appetit på små og mellemstore opkøb end på store.

UROLOGI FORFØLGES

Samtidig slår han fast, at selskabet især vil forfølge såkaldte "uorganiske" vækstmuligheder inden for selskabets urologiforretning, der er den mindste af koncernens forretningsområder målt på omsætning.

I november sidste år afsluttede selskabet en strategisk gennemgang af netop urologiforretningen, der har oplevet massiv modvind fra et massesøgsmål, der var relateret til transvaginale net.

Ledelsen besluttede sig for at beholde forretningsområdet i folden og understregede, at divisionen fortsat er en central del af selskabets mission og fremtidige værdiskabelse.

Koncernen forpligtede sig samtidig til at investere i at udvikle forretningen, og planen er altså, at det skal ske både organisk og gennem opkøb.

På kapitalmarkedsdagen tirsdag slår topchefen også fast, at der er et stort potentiale i forretningsområdet, men at der er brug for innovation og nye produkter.

Det skyldes, at selskabet de seneste år har været mere tilbageholdende med at investere i netop urologiforretningen.

Coloplast annoncerede tirsdag morgen også sine nye langsigtede finansielle målsætninger for den nye strategiperiode, der løber frem mod 2025.

Selskabet vil også i den strategiperiode gå efter en organisk vækst på 7-9 pct. om året fra udgangspunktet, der er regnskabsåret 2019/20.

Samtidig sigtes der efter en overskudsgrad (EBIT-margin) på "mere end" 30 pct. årligt.

Anlægsinvesteringer ventes at udgøre 4-6 pct. af omsætningen om året, fremgik det af en meddelelse fra morgenstunden.

/ritzau/FINANS

Cecilie Veile

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder