Fusionsdrama blusser op i den danske rederibranche indenfor tank

Udgivet den 29-11-2021  |  kl. 07:05  |  

Milliardunderskud, investorflugt og klimakrav har sat gang i et globalt fusionsdrama blandt verdens største olierederier, som har flere danske topchefer i en absolut hovedrolle.

Det skriver Finans.

Rederierne, der blandt andet tæller det danske firkløver Maersk Tankers, Hafnia, Norden og Torm, er især tvunget til at blive større, fordi de skal have råd til at blive grønnere.

- Vi går ind i en grøn fremtid, hvor der skal i nvesteres i nye skibe og teknologi. Der vil en større platform stå bedre til at omstille sig. Det bliver vanskeligere for de små, siger Mikael Skov, topchef i rederiet Hafnia.

Hafnia har netop købt en dansk konkurrent og er nu det største rederi på markedet for transport af raffineret olie. Handlen er den seneste i en bølge af fusioner og opkøb, som er skyllet ind over branchen de seneste år.

De såkaldte produkttankrederier har i årevis lidt under, at de er for små for de store investorer og banker.

I branchen taler man om, at et rederi skal over en markedsværdi på mindst 1 mia. dollar, før investorerne vil lege med. Der er ingen af rederierne i dag. (Torm har en marekdsværdi på 3,9 mia. kr., mens Norden er tæt på med en markedsværdi på knap 6 mia. kr.). Det kræver også størrelse at låne i bankerne, som er blevet mere kritiske over for udlån til shipping efter finanskrisen.

Problemet er blevet skærpet, efter at mange investorer har trukket penge ud af olie, i takt med at den grønne omstilling og klimakampen er rykket op på dagsorden.

De danske rederier sejler med blandt andet fyringsolie, diesel og benzin til biler og fly.

Link til original artikel for abonnenter: https://finans.dk/erhverv/ECE13499574/klimakrav-sender-danske-olierederi...

.\\˙ MarketWire

Ida Kramhøft Jensen

Relaterede nyheder