Gigantisk fusion skaber verdens største reklamebureau
Verdens største reklamebureau er på vej til at blive skabt gennem den fusion, som de to store amerikanske firmaer Omnicom og Interpublic annoncerede mandag.
I henhold til aftalen vil aktionærerne i Interpublic modtage 0,344 aktie i Omnicom for hver aktie, de har i Interpublic, og baseret på lukkekursen for Omnicom-aktien fredag værdisætter det ifølge Bloomberg News Interpublic til 35,58 dollar per aktie eller til samlet 13,3 mia. dollar eksklusive gæld.
Det svarer i dansk valuta til 93,8 mia. kr.
Wall Street Journal skrev søndag, at parterne var i fremskredne fusionsforhandlinger, og mandag tidligt på eftermiddagen kom offentliggørelsen fra selskaberne om, at der var indgået en aftale.
Der er tale om en fusion mellem verdens tredje- og fjerdestørste reklamebureau, men sammensmeltet betyder det, at det rykker frem som den største aktør foran WPP.
Wall Street Journal skriver, at Omnicom og Interpublic har stået bag nogle af historiens mest ikoniske reklamekampagner, herunder Apples "Think Different", Mastercards "Priceless" og L'Oreals "Because I'm Worth It".
Det kombinerede selskab kommer til at fastholde Omnicom-navnet, og Omnicoms aktionærer kommer i øvrigt til at eje 60,6 pct. af det samlede selskab.
Aktien i Omnicom falder på børsen i New York mandag med 8,6 pct., mens Interpublic stiger 7,2 pct.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯ Udenlandsk selskab❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1180
- næste ›