GN Hearing/CEO: Høreapparatsektoren har fejlet med kundeoplevelsen

Udgivet den 10-07-2020  |  kl. 14:52  |  
Arkiv: Foto

Høreapparatsektoren har fejlet i forhold til kundeoplevelsen for nye høreapparatbrugere, hvor mange giver op inden for de første 90 dage med deres nye høreapparat.

Sådan lyder vurderingen fra GN Hearings chef Gitte Aabo, der har siddet på posten i lidt over otte måneder.

GN's høreapparatforretning har leveret teknologisk innovation, hvilket ifølge Hearing-chefen har medført, at GN Hearing har outperformet markedet i de seneste ti år.

- Når det er sagt, så er det også sådan, at den adoption-rate - altså hvor mange med høreapparat, der rent faktisk også bruger det - den har stort set ikke flyttet sig på de seneste ti år. Det er et paradoks, siger Gitte Aabo til Ritzau Finans.

Hearing-chefen pointerer, at udviklingen ikke er sket med udgangspunkt i kundens behov, hvor den dybe teknologiske forståelse bliver koblet med et fokus på at give kunden den bedst mulige oplevelse, og tilbyde noget individuelt.

- Hørelse og høretab er ligeså individuel som fingeraftryk. I industrien har man hidtil haft fokus på at lave høreapparater "made for all", hvor vi meget hellere vil lave høreapparater "made for you". Altså, tilpasset den enkelte, siger Gitte Aabo.

Det kræver ifølge Aabo selvfølgelig, at man forstår den enkelte kundes behov.

- Så vores ambition er at lave høreapparater, som man elsker, siger GN Hearings chef.

I dag er der mange, der har anskaffet sig et høreapparat, som kun bruger det indimellem, siger Aabo, der fremhæver, at GN har en masse viden om dette.

- Vi ved for eksempel, at de første 90 dage efter at man har fået et høreapparat, er kritisk, siger Gitte Aabo.

Ofte er der ifølge Aabo gået 7-8 år fra man begyndte at få nedsat hørelse, til man får et høreapparat. I den periode har hjernen aflært at høre, og det betyder ifølge GN Hearings chef, at når man får et høreapparat på, så lyder alting meget højt.

- Alle lyde bliver kraftigt forstærket, og det kan være en overvældende oplevelse man skal gennem, inden man kan begynde at få glæde af sit høreapparat, siger Gitte Aabo, som fremhæver, at mange giver op i løbet af de kritiske første 90 dage.

HØRETAB KAN FØRE TIL SOCIAL ISOLATION, DEMENS OG DEPRESSION

- Vi ved fra studier, at hvis man har et alvorligt høretab uden at gøre noget ved det, så har man en væsentlig risiko for at blive dement, og det samme gælder en væsentlig øget risiko for depression, idet der mangler den sociale kontakt, siger Gitte Aabo.

GN Hearing har som mål, at kombinere selskabets dybe teknologiske forståelse med fokus på kunden, således, at der leveres kundeoplevelser, der er tilpasset det enkelte menneske.

DIGITALISERING GIVER MULIGHED FOR AT FØLGE BRUGEREN TÆTTERE PÅ KUNDEREJSEN

GN har blandt andet lanceret en løsning, der hedder Resound Assist Live, hvor man kan gøre alt fjernstyret, så man ikke behøver at komme hen til audiologen. Det gælder den første høreprøve, tilpasning af høreapparatet, og justeringer.

- Det gør selvfølgeligt også, at man, med kundens accept, kan ringe at sige, "jeg kan nu se at du købte et høreapparat for fem dage siden, men jeg kan se, at du er holdt op med at bruge det. Hvad skyldes det?", siger Gitte Aabo, der lægger vægt på, at der helt sikkert er noget ved kunderejsen, der kan gøres bedre.

/ritzau/FINANS

Jakob Due Jakobsen

Tags:  Shares❯ 

Relaterede nyheder