IC/fmd: Peak Performance kan være klar til ny ejer

Udgivet den 05-10-2017  |  kl. 10:33  |  

IC Group har ikke selv erfaring med en international ekspansion i samme grad, som tøjmærket Peak Performance vurderes at være klar til.

Derfor har selskabet besluttet at undersøge, om der findes en bedre ejer eller en eventuel partner.

- Vi synes, at Peak Performance står over for en international accelerering af sin strategi, og derfor må vi se på, om vi er de bedste til at gennemføre processen, eller om der er andre, der er bedre til det, siger Peter Thorsen, bestyrelsesformand i IC Group, til Ritzau Finans.

Spørgsmålet er oppe at vende, fordi IC Group ikke selv har helt den internationale erfaring, som Peak Performance vurderes at fortjene.

- Det handler om, hvor mange gange man har prøvet tingene. Vi har fem mærker i vores portefølje, og det betyder, at vi har fem at tage hensyn til. Og vi har ikke prøvet den internationale ekspansion i den grad, som Peak har mulighed for, siger Peter Thorsen.

- Jeg tror sagtens, at vi selv kan gøre det, men der er måske nogen, der har prøvet det her flere gange, uddyber han.

Investeringsbanken Rothschild er hyret til at rådgive i en struktureret proces om brandets fremtid. Det er i det seneste regnskabsår vokset til det største mærke i IC Groups portefølje, når man måler på omsætningen, og præsterer også den bedste indtjeningsgrad med en driftsmargin på 9,8 pct. i 2016/17.

Mærket omsatte i regnskabsåret 2016/17, der løb til og med juni, for 1035 mio. kr. og leverede et driftsoverskud (EBIT) på 101 mio. kr. Dermed stod Peak for 38 pct. af det samlede IC-salg og hele 81 pct. af driftsindtjeningen.

INGEN KONKRET HENVENDELSE

At potentialet rækker til at rulle mærket længere ud på den internationale scene, viser sig i en lang række signaler.

- Vi kan se det på de lande, vi trods alt er i, vi kan se det på, hvordan vores kollegaer og konkurrenter præsterer, og vi kan se det på de undersøgelser, vi laver, og de henvendelser og kontakter, vi får både fra forbrugere, men også fra folk, der har vist interesse for mærket gennem flere år, siger Peter Thorsen.

Nogen konkret henvendelse om et køb af IC Group er det dog ikke blevet til, og hvorvidt processen ender med et helt eller delvist salg af varemærket er for tidligt at sige.

Men sonderingerne foretages for at sikre den bedste værdiskabelse for aktionærerne, siger Peter Thorsen.

Synergier mellem de enkelte tøjmærker bør samtidig ikke stå i vejen for et salg.

- Da vi annoncerede vores nye strategi i foråret om ændringen af den operationelle platform og ændringen af koncernledelsen og en kraftig reduktion af hovedkontoret, så var det et udtryk for, at der ikke findes væsentlige synergier mellem mærkerne.

- Man kører noget på en fælles platform, blandt andet vores logistik. Men tager vi eksempelvis By Malene Birger og Peak Performance, så benytter de ikke samme producent af tøj eller køber de samme metervarer, siger Peter Thorsen.

Skulle processen ende med en stor pose penge, er det forventningen, at pengene sendes videre til aktionærerne.

IC Groups andre kernemærker er Tiger of Sweden og By Malene Birger, mens Saint Tropez og Designers Remix regnes som "andre mærker" i IC-universet.

På aktiemarkedet tages der godt imod IC Groups sonderinger, og aktien stiger 8,5 pct. til 147 kr.

/ritzau/FINANS

Jakob Dalskov

Tags:  CEO❯ 

Relaterede nyheder