Mærsk-rivaler fortsætter med store skibsordrer

Udgivet den 22-01-2019  |  kl. 16:46  |  
Arkiv: Foto

Skibsordrerne ruller tilsyneladende igen i containerbranchen, og især hos medlemmerne af Ocean-alliancen, der er et rivaliserende tilbud til Mærsks 2M-alliance.

Fredag forlød det ifølge Lloyd's List, at OOCL-rederiet var på vej med en bestilling på seks skibe i den helt største skibsklasse, 23.000 tyvefodscontainere, TEU.

Tirsdag fortæller Braemar ACM Shipbroking så, at CMA CGM har indgået en aftale på ti skibe á 15.000 TEU fra kinesiske værfter, skriver Splash247. I forvejen har det franske rederi ni skibe á 22.500 TEU på vej.

Ocean-alliancen, der tæller de to rederier samt Cosco og Evergreen, annoncerede også sidste uge en forlængelse og udvidelse af samarbejdet, som indebærer ekspansion på farterne mellem Asien og Europa. Det vil formentlig bringe Oceans ugentlige kapacitet på den strækning op over 2M's.

Mærsks partner i 2M, MSC, har også en serie store skibe på vej fra værfterne, mens det lyseblå rederi i efteråret understregede, at det selv "tidligst" vil bestille nye, store skibe i 2020.

Mærsk er dog fortsat branchens største med en flådekapacitet på 4,08 mio. TEU, svarende til 17,9 pct., ifølge tal fra Alphaliner. MSC er næststørst med 14,5 pct. foran Cosco med 12,3 pct. og CMA CGM med 11,6 pct.

/ritzau/FINANS

Mathias Stigsgaard

Tags:  Shares❯  Udenlandsk selskab❯ 

Relaterede nyheder