Mærsk/Sydbank: Kursfald kan hænge sammen med knæk i ratestigning - NY

Udgivet den 25-01-2021  |  kl. 15:02  |  
Arkiv: Foto

De seneste dages fald i kursen på Mærsk-aktierne hænger formentlig sammen med udviklingen i fragtraterne på containertransport fra Asien til resten af verden, som i fredags faldt for første gang i 15 uger.

Det kan være en påmindelse til investorerne om, at der er en overvejende sandsynlighed for, at fragtraterne ikke vil holde det høje niveau for evigt, vurderer Mikkel Emil Jensen, aktieanalytiker i Sydbank.

- Aktien er kørt meget op netop på baggrund af de stigende fragtrater og god performance fra Mærsk, så der er måske mange, som i kølvandet på et lille fald i fragtraterne begynder at trække gevinster hjem, siger analytikeren til Ritzau Finans.

Han påpeger, at aktien tog et knæk ved offentliggørelsen af den negative udvikling i raterne - og det er nok det, aktien forsætter sit fald på mandag.

UDVIKLING I FRAGTRATER ER FORTSAT VIGTIG

Dermed sagt er det ikke sikkert, at det er slut med stigninger i fragtraterne. Men sidste uges knæk er ikke desto mindre en påmindelse om, at vi måske er ved at nå toppen, konstaterer Mikkel Emil Jensen og tilføjer, at efterspørgslen på kapacitet, både efter skibe og containere, vil være høj i en rum tid endnu.

Han understreger, at Mærsk, der har eksekveret flot på sin strategi i 2020, stadig er meget følsom over for udviklingen i fragtraterne og brændstofpriserne.

- Ocean-divisionen er stærkt afhængig af udviklingen i de to ting, og potentielt store fald i fragtraterne vil give sig udslag i en faldende indtjening.

- Så der er stadigvæk høj følsomhed omkring udviklingen i markedspriserne, og det kan selv god eksekvering af strategi ikke holde på afstand, hvis det sker, siger Sydbank-analytikeren.

SER GOD AFSLUTNING PÅ ÅRSREGNSKAB

Mikkel Emil Jensen ser ikke de seneste dages fald som en forventning om, at Mærsk skulle have klaret sig dårligt i fjerde kvartal.

Tværtimod venter han, at rederigiganten nok skal sætte en flot sløjfe på et usædvanligt 2020, når der kommer regnskab for fjerde kvartal den 10. februar.

- Hvis man kigger på udviklingen i fragtraterne, og meget peger på god omkostningsstyring og god eksekvering af strategien, så er der noget, der indikerer, at deres nuværende prognose er for svag, og at de skal ud og opjustere en sidste gang i en perlerække af opjusteringer, som vi har haft gennem 2020, vurderer analytikeren.

Selskabets B-aktie ligger i bunden af C25-indekset med et fald på 3,8 pct. til 13.765 kr. mandag eftermiddag.

/ritzau/FINANS

Frederik Kjærgaard Bonde

Tags:  Shares❯ 

Relaterede nyheder