Maersk Lines nye partner havde endnu støre tilbagegang i andet kvartal

Udgivet den 22-08-2018  |  kl. 16:20  |  
Arkiv: Foto

Det er langtfra kun Maersk Line, der slås med et svært containermarked.

Også israelske Zim, som netop har indgået et partnerskab med Maersk Line og MSC på fragtruterne fra Asien til den amerikanske østkyst, havde tilbagegang i indtjeningen i andet kvartal og gik i rødt på bundlinjen.

Zims fragtede 17,1 pct. flere containere i andet kvartal end i samme kvartal et år forinden og øgede toplinjen med 7,7 pct. til 803,2 mio. dollar.

Til gengæld faldt snitfragtraten med 10 pct. til 907 dollar per tyvefodscontainer (TEU), og stigende udgifter til brændstof og skibsleje pressede også indtjeningen.

Således faldt Zims EBITDA-overskud til 23,1 mio. dollar fra 70,1 mio. dollar. Det var et marginfald til 2,9 pct. fra 9,4 pct.

- Ustabiliteten og volatiliteten i markedet, herunder væsentlige usikkerhed om den globale handel, fortsatte med at påvirke forretningsmiljøet, skriver Zim i regnskabet.

Zims justerede driftsoverskud, EBIT, gik endda i minus med 4,3 mio. dollar, mens nettoresultatet var et underskud på 20,6 mio. dollar efter skat.

Til sammenligning havde Mærsk i andet kvartal i Ocean-divisionen en EBITDA-margin på 9,7 pct., hvilket dog var et fald på 15,8 pct. fra andet kvartal af 2017. Her trak integrationen af tyske Hamburg Süd, som Mærsk indlemmede i forretningen i december 2017, dog i negativ retning.

Hvor Maersk Line er verdens største containerrederi med godt 18 pct. af verdensflåden, har Zim en tiendeplads med kun 1,9 pct.

- Andet kvartal var præget af fortsat stigende brændstofpriser og charterrater (priser for skibsleje, red.) såvel som lave fragtrater, hvilket alt sammen havde en negativ effekt på rederiernes resultater, herunder Zim, udtaler topchef Eli Glickman i regnskabet. Han mener dog, at Zims EBIT-margin fortsat er bedre end branchen som helhed.

/ritzau/FINANS

Mathias Stigsgaard

Tags:  Shares❯  Udenlandsk selskab❯ 

Relaterede nyheder