Matas/CEO: Vi vokser både på nettet og i butikkerne NY

Udgivet den 08-01-2019  |  kl. 09:34  |  

Matas har haft travlt i perioden fra starten af oktober til og med december, hvor omsætningen i kvartalet tog et lille hop op til 1093 mio. kr., hvilket svarer til en stigning på 1,7 pct. For et år siden stod salget nærmest stille.

- Vi har haft et solidt salg i butikkerne, og samtidig har vi haft gang i væksten på matas.dk, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der er administrerende direktør i Matas, til Ritzau Finans.

Ser man på den såkaldte like for like vækst, der er salget fra butikker, der har eksisteret i mindst et år, kunne tredje kvartal levere en vækst på 0,5 pct. mod et fald i samme periode for et år siden, viser en opdatering af salget forud for det egentlige regnskab for tredje kvartal, som offentliggøres 7. februar.

I samme åndedrag er det lykkedes for Matas at få salget på nettet på matas.dk til at vokse med 51 pct. i forhold til tredje kvartal 2017/18.

SATSER PÅ NETSALG

- Jeg kan ikke fortælle, hvor stor en del af omsætningen, der kommer fra hverken butik eller nettet - men mere end halvdelen af de varer, kunderne køber på nettet, bliver hentet i de fysiske butikker. Og at kunderne kommer ind i en butik, for at hente deres varer, skaber også noget salg, siger direktøren.

Matas købte i sommer Firtal Group, der ejer Helsebixen.dk og en række andre webbutikker og brands inden for sundhed og velvære, for 130 mio. kr. Og det opkøb skal være med til at trække væksten på nettet yderlig.

- Firtal er kun på nettet og er stærke på helsekost. Vi får fat i nogle kunder, som måske ikke tidligere er gået i Matas, så det er en ny måde at være til stede på, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Der er mere på vej i forbindelse med Matas' digitale transformation. Men Gregers Wedell-Wedellsborg ønsker ikke at uddybe, om det handler om flere tilkøb eller andet.

BLACK FRIDAY EN SUCCES

Direktøren fortæller, at salget i julemåneden gik forrygende - men allerede i november blev der tilføjet en rekord i Matas' historie.

- På black friday havde vi det største salg på en enkelt dag nogensinde i kædens 70-årige historie, siger han men vil ikke uddybe, hvor meget der blev solgt på det døgn - på nettet og i butikkerne - i november.

Matas har ellers gennem flere år været presset af konkurrenterne på det, der betegnes som mass beauty, som er dagligdagsprodukter, der kan købes i blandt andet supermarkeder. Men også kæden Normal har sat Matas under pres, da kunderne her kan købe mange af de varer, som Matas også tilbyder.

Men her er strategien hos Matas klar - det handler om at kunne rådgive kunderne, hvis de har spørgsmål. Og derfor er omkring 85 pct. af personalet i butikkerne uddannet til netop det.

- Og så satser vi på at være så forskellige som muligt i forhold til konkurrenterne. Og også have nogle varer på hylderne, som konkurrenterne ikke har. Derudover har vi Club Matas, som også betyder noget for kunderne, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

/ritzau/FINANS

Charlotte Mackeprang

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Strategier du kan handle

Navn
 
+/-(%)
 
Tid

 
10,13%
 
20/08/19

 
7,71%
 
11:31:01

 
4,34%
 
20/08/19

 
3,55%
 
11:31:01

 
1,88%
 
11:31:01

Copytrading - kopier handler fra ovenstående strategier så de eksekveres live på din egen konto.
Læs mere her.

 

Seneste nyheder