Nilfisk/CEO: Det går den rigtige vej i kerneforretningen

Udgivet den 15-05-2019  |  kl. 09:05  |  

Der er tilfredshed at spore hos Nilfisks administrerede direktør, Hans Henrik Lund, efter at rengøringsmaskineproducenten onsdag morgen har fremlagt regnskab for årets første kvartal. Særligt udviklingen i kerneforretningen går den rigtige vej, mener topchefen.

- 85 pct. af vores forretning kommer fra den professionelle brandede del. Den er totalt set vokset 2,8 pct. i første kvartal, og det tror jeg, er en god kompetitiv postion. Vi har været glad for udviklingen i EMEA, som er vores hovedmarked, med en vækst på 3,6 pct., der er bredt funderet.

- Det var også enormt vigtigt for os at vokse i Americas - nu for andet kvartal i træk. Jeg har tidligere sagt, at jeg var forsigtig med mit udgangspunkt her i første og andet kvartal, så derfor er det positivt at se en vækst på 3,2 pct., lyder det fra topchefen.

Udviklingen har derimod været negativ i APAC-området, der samlet oplever en negativ vækst på 2,9 pct. Det kom som en overraskelse fra Hans Henrik Lund, der fortæller, at det særligt var i Australien, at Nilfisk havde det svært i årets første kvartal:

- Vi skal have fikset Australien, så simpelt er det. Det kræver arbejde med vores afsætningskanaler med vores "dealers", og det kræver kontinuitet i vores indsats. Det er vores projekt i løbet af 2019. Der skal ikke noget hokuspokus til, men hårdt arbejde med vores afsætningskanaler, siger han.

I januar, februar og marts omsatte Nilfisk for 246,6 mio. euro. Samme måneder i 2018 lød omsætningen på 257,5 mio. euro. Resultatet blev negativt påvirket af frasalg, som er en del af selskabets strategi.

HÅRDT MARKED PRESSET FORBRUGEROMRÅDET

På forbrugerområdet måtte Nilfisk notere en negativ organisk vækst på 7,2 pct. i årets første kvartal. Det skyldes ifølge topchefen et hårdt marked, som han mener bliver svært at vende på den korte bane.

- Der er ingen tvivl om, at det har været et hårdt marked - ikke kun for os. Kategorien højtryksrensere har bare ikke solgt så meget i årets tre første måneder. Jeg tror, det bliver svært at vende på den korte bane.

- Faldet skyldes ikke ét marked eller kunde, men er bredt funderet, så jeg tror, vi skal vænne os til, den her del heller ikke bliver nem i årets andet kvartal - det kommer til at tage længere tid, lyder det fra Hans Henrik Lund.

Selskabet afsluttede i kvartalet en strategisk gennemgang af divisionen. Konklusionen lød, at den bedste værdi for aktionærerne blev skabt ved et fortsat ejerskab.

Spørgsmål: Skulle I ikke have solgt divisionen, når den går så meget tilbage?

- Vi har vurderet det nøje, og tilbagegangen har slet ikke været afgørende. Det er to forskellige beslutninger. Men jeg har tænkt på, om det, at vi lavede en gennemgang, ikke har haft en indflydelse på tallene, siger Hans Henrik Lund.

Samlet set havde Nilfisk en organisk vækst på 1,0 pct. i årets første kvartal. Det er mindre end selskabets forventning til helåret, der lyder på omkring 2,0 pct.

Det bekymrer dog ikke Hans Henrik Lund, der er "komfortabel" med rengøringsmaskineproducentens forventninger til helåret, hvor der også ventes en EBITDA-margin før særlige poster på over 14,4 pct.

/ritzau/FINANS

Oliver Sønderbye Therp

Tags:  CEO❯  Report❯  Shares❯ 

Strategier du kan handle

Navn
 
+/-(%)
 
Tid

 
10,13%
 
20/08/19

 
7,66%
 
11:46:01

 
4,34%
 
20/08/19

 
3,71%
 
11:46:01

 
1,97%
 
11:46:01

Copytrading - kopier handler fra ovenstående strategier så de eksekveres live på din egen konto.
Læs mere her.

 

Seneste nyheder