Ocean-divisionen trækker stor fremgang i driftsoverskuddet

Udgivet den 15-11-2019  |  kl. 08:14  |  
Arkiv: Foto

Driftsoverskuddet gik den rigtige vej for A.P. Møller-Mærsks største forretningsområde, Ocean, i tredje kvartal.

Samtidig var det højere end ventet af analytikerne, der dog blev spurgt om forventningerne til tredje kvartal forud for Mærsks opjustering i oktober.

Ocean-forretningen, der dækker over containerfragten til søs, består af rederierne Mærsk og nytilkøbte Hamburg Süd, og derudover indgår otte havneterminaler, som primært bruges af selskabets egne rederier.

Driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger (EBITDA) var i kvartalet på 1268 mio. dollar - en fremgang fra 1126 mio. dollar i samme kvartal af 2018.

Til sammenligning var der ventet 1147 mio. dollar, viser medianestimater indsamlet af Mærsk blandt 18 analytikere.

Estimaterne er dog indsamlet, inden Mærsk den 21. oktober opjusterede forventningerne til driftsoverskuddet for hele året.

Koncernen begrundede en del af opjusteringen med bedre resultater end forventet i netop det største forretningsområde, Ocean, og de var drevet af høj netværkspålidelighed og kapacitetsudnyttelse kombineret med lavere priser på brændstof.

Omsætningen i divisionen faldt marginalt til 7305 mio. dollar fra 7321 mio. dollar for et år siden. Analytikerne havde ventet en toplinje på 7265 mio. dollar. En del af faldet kan tilskrives et fald i de gennemsnitlige fragtrater.

Tallene afslører nemlig, at den gennemsnitlige fragtrate i kvartalet var på 1859 dollar per fyrrefodscontainer (FFE) mod 1868 dollar i andet kvartal af 2019 og 1929 dollar i tredje kvartal af 2019.

Analytikerne havde ventet en fragtrate på 1895 dollar per FFE.

Enhedsomkostningerne, målt ved faste brændstofpriser, faldt til 1747 dollar per FFE fra 1801 dollar i tredje kvartal året forinden. Her var der ventet omkostninger på 1774 dollar per FFE.

Den gennemsnitlige brændstofpris faldt desuden til 399 dollar per ton fra 452 dollar i tredje kvartal for et år siden og 436 dollar i andet kvartal i år.

Blandt analytikerne var der i forvejen ventet en brændstofpris på i snit 409 dollar per ton.

Mærsk-skibene sejlede desuden 3,405 mio. FFE i kvartalet mod 3,334 mio. FFE i tredje kvartal af 2018 og 3,447 mio. FFE i andet kvartal 2019.

/ritzau/FINANS

Mikkel Brix Kvols

Tags:  Report❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder