RTX-chef: Færre problemer med at få komponenter

Udgivet den 29-11-2022  |  kl. 12:31  |  
Arkiv: Foto

Det er gået godt for nordjyske RTX i andet halvår af det forskudte regnskabsår 2021/22, hvor nogle af problemerne med komponentleverancer er forebedret.

Det siger administrerende direktør Peter Røpke til MarketWire efter regnskabet for det forskudte fjerde kvartal.

- Vi har også et godt flow i at kunne levere, og vi synes også, vi har en meget god visibilitet for næste år, siger RTX' topchef, der venter fremgang for både omsætning og indtjening i indeværende regnskabsår.

FORRETNINGSSTRATEGI VIRKER

Topchefen fremhæver også, at forretningsstrategien med produktsalg til store teknologiselskaber virker.

- Vi er glade for resultatet, men vi er endnu mere glade for, at vi synes at være bekræftet i, at den strategi vi lagde op for 3-4 år siden, rent faktisk stadig er valid. Det er det, der kommer til at drive væksten for os i de kommende år, udtaler Peter Røpke, der pointerer, at selskabet helt igennem er transformationen til et fuldt ODM-hus for brand-leads inden for teknologisektoren.

RTX laver trådløs-produktdesign for de tre segmenter, der kaldes Healthcare, Enterprise og Professionel Audio. Her er selskabets kunder blandt andet Cisco Systems, HP og Yamaha.

De store teknologiselskaber henvender sig til RTX med ønsket om at få et trådløst produkt i porteføljen, og det nordjyske selskab hjælper så det store teknologiselskab med at lave og producere produktet.

- Vi står for en "vugge til grav"-model, hvor vi går ind i den tidlige fase og hjælper med at designe produktet, men vi håndterer også produktion. Det, vi så tjener pengene på, er når vi sælger produktet. Det gør vi under en fast pris via rammeaftaler. Så har kunden et færdigproduceret produkt, de køber af os, men som har deres "touch and feel".

RTX arbejder tæt sammen på lang sigt med kunderne, og selskabet har nu fået opbygget en solid portefølje af kunder, der aftager mange produkter, efter at komponentmanglen er forbedret.

De store teknologiselskaber laver samarbejder med RTX, fordi det nordjyske selskab står for at øge produktionen samt løbende produktion og vedligehold. Det er en del af den servicepakke, RTX sælger, hvorved kunderne kan tage kompleksitet ud af egen drift.

- Modellen er tung at løbe i gang, men når du først har løbet den i gang og fået en vis bredde i porteføljen, så er den også ret langtidsholdbar. For så har du et konstant aftræk af produkter til kunderne. Uden du egentlig skal lave en stor salgsindsats, fremhæver RTX' topchef.

FASTHOLDT LANGSIGTET PROGNOSE - B2B-EKSPONERING REDUCERER RECESSIONSRISIKO

RTX har i forbindelse med tirsdagens forskudte årsregnskab bekræftet prognoserne for 2023/24 på en omsætning på mere end 800 mio. kr. og en EBITDA-indtjening på mere end 145 mio. kr.

- Fordi vi har den der pipeline bygget op og fordi vi har de kunder vi betjener, så er der også en vis portion robusthed i det. Så vi ved nogenlunde, hvad der rammer os de næste par år, siger Peter Røpke.

RTX kan dog ikke gardere sig mod uforudsete begivenheder såsom pandemien og de afledte effekter heraf.

- Vi er heldigvis ikke i et business-to-consumer-marked - vi er ren business-to-business. Det gør, at vi er knap så eksponeret for de recessionstendenser, der er i øjeblikket, siger topchefen, der pointerer, at RTX er meget forbrugerrettet.

RTX ligger spredt i segmenter og portefølje, så selv om der er en enkelt kunde, der har lidt modstand på visse markeder, så er det ifølge topchefen ikke noget, der rammer bredt for RTX.

.\\˙ MarketWire

Jakob Due Jakobsen

Tags:  CEO❯  Shares❯