Sanktioner og længere ruter giver bedste marked i årti hos Torm

Udgivet den 11-05-2022  |  kl. 11:10  |  
Arkiv: Foto

Tankrederiet Torm oplever lige nu det bedste marked i et årti, efter Rusland har invaderet Ukraine og medført sanktioner, der i sidste ende gavner markedet for fragt af olie.

Det har fået selskabet til at forudse bedre rater i hele 2022, når man sammenligner med det underdrejede 2021, hvor Torm rapporterede underskud.

Det er dog endnu for tidligt at sige, om 2022 også kan overgå 2020, der er kendt som et historisk godt år for tankrederierne, lyder det fra Torms administrerende direktør, Jacob Meldgaard.

- Vi forventer et meget volatilt marked, og det er det, vi forholder os til nu og her, siger topchefen.

Han medgiver dog, at det går i en positiv retning for raterne, der i spotmarkedet lige nu rammer 40.000 dollar om dagen. Også TCE-raterne, der beskriver de gennemsnitlige priser, bevæger sig op ad.

HENTER PRISER TÆT PÅ ELLER OVER STÆRKT 2020

Aftalerne for de skibe, der allerede er fundet arbejde til i årets løb, er lukket til priser tæt på eller over det niveau, som Torm leverede i 2020.

Indtil videre har selskabet afdækket 16 pct. af fragtdagene året ud, og det er sket til en pris på 19.694 dollar om dagen. I det underdrejede 2021 var gennemsnitsprisen 13.703 dollar per dag, mens de i det overskudsgivende 2020 var 19.800 dollar om dagen fordelt på hele året.

Det såkaldte breakeven-niveau, der beskriver den pris, hvor driften går i nul, befinder sig på 15.000 dollar om dagen for rederiet.

- Alt derover kan give profit, siger Jacob Meldgaard.

Spoler man længere frem i tiden, har Torm fyldt kalenderen 65 pct. i andet kvartal, og det er sket til dagspriser på 28.348 dollar per dag. Alligevel er topchefen forsigtig med at spå om den resterende del af året.

Han henviser til den store usikkerhed, der er forbundet med krigen i Ukraine. Hertil kommer den stigende inflation, der kan ramme efterspørgslen og ligeledes ændre forudsætninger for andet halvår.

- Der er begyndende tegn på, at den enkelte forbruger kan blive ramt. En efterspørgselsnedgang vil alt andet lige betyde lavere efterspørgsel efter raffinerede olieprodukter, som er det vi sejler med. Det er jetfuel til fly og benzin og diesel til lastbiler, siger han.

LEVERER FREMGANG I STÆRKT MARKED

I årets første kvartal har Torm oplevet fremgang, og det skyldes især krigen i Ukraine og de sanktioner, der er indført mod Rusland.

Fra amerikansk side er der officielle sanktioner mod russisk olie, mens man i Europa "selvsanktionerer", forklarer Jacob Meldgaard. Olieprodukterne skal derfor hentes i andre markeder, eksempelvis USA og Mellemøsten, og derefter skal det sejles til Europa på distancer, der er længere end fra Rusland.

- Det gør, at vi skal sejle længere med de samme mængder af blandt andet diesel, siger han.

Det medfører, at skibene er bundet op på opgaver i længere tid, og det reducerer den samlede flåde, som er med til at skubbe priserne op.

Omsætningen hos Torm steg til 209,4 mio. dollar i første kvartal, hvilket var en fremgang fra 124,1 mio. dollar i samme periode året før. På bundlinjen er underskud vendt til overskud med et plus på 10,4 mio. kr. fra et tab på 21,3 mio. dollar i første kvartal 2021.

TCE-raterne endte på 16.743 dollar om dagen i første kvartal 2022, som var en fremgang fra 13.493 dollar om dagen i samme kvartal 2021.

.\\˙ MarketWire

Trine Vestergaard

Tags:  CEO❯  Shares❯