SAS-topchef er glad for stærk afslutning på utilfredsstillende år

Udgivet den 05-12-2019  |  kl. 09:31  |  
Arkiv: Foto

Et udfordrende regnskabsår er afsluttet med en stærk udvikling i fjerde kvartal hos luftfartsselskabet SAS, der i løbet af året måtte kæmpe med stigende brændstofpriser, valutamodvind og en strejke, som kostede et trecifret millionbeløb.

Sådan lyder det fra Rickard Gustafson, der er administrerende direktør hos SAS, kort efter offentliggørelsen af årsregnskabet for 2018/19 torsdag morgen.

- Vi er glade for afslutningen på regnskabsåret. Vores fjerde kvartal viste sig at blive et meget stærkt kvartal, hvor vi overgik vores resultater fra samme periode sidste år. Det var også noget bedre, end vi havde forventet, da vi gik ind i fjerde kvartal. Det er særligt tilfredsstillende, at det er en god respons fra vores kunder, der driver det.

- I fjerde kvartal havde vi flere kunder end i samme periode sidste år, og de er mere tilfredse. Vi har været i stand til at levere en stærk og robust præstation i forhold til regelmæssighed og punktlighed, hvilket også har hjulpet os med at skabe yderligere omkostningsbesparelser. Vi har været i stand til at bevæge os frem mod at mere bæredygtig fremtid, siger han.

I august, september og oktober voksede omsætningen og overskuddet før skat sammenlignet med i samme periode året før. Sidstnævnte endte på 1096 mio. svenske kr. i kvartalet, hvilket er et hop fra 789 mio. svenske kr. i samme kvartal sidste år.

I regnskabet kalder SAS derimod de samlede resultater for hele regnskabsåret, der sluttede ved udgangen af oktober, for "utilfredsstillende", og der er da også tale om et dyk i helårsoverskuddet før skat til 794 mio. svenske kr. fra 2050 mio. svenske kr. i det forrige regnskabsår.

Ifølge direktøren skyldes det store dyk i årets overskuddet både valutamodvind, højere brændstofpriser og omkostningerne til pilotstrejken, og han slår igen fast, at det ikke er et tilfredsstillende resultat - på trods af at det lever op til selskabets forventninger til året om et overskud før skat og engangsposter i niveauet 700-800 mio. svenske kr.

- Resultatet er omkring 1,3 mia. svenske kr. under året forinden. Sådan et resultat kan vi ikke være tilfredse med, og jeg mener, at det tydeligt indikerer, at SAS skal fortsætte med at stræbe efter at blive et mere effektivt selskabet og dermed sikre vores langsigtede rentabilitet og bæredygtighed, siger Rickard Gustafson.

SKAL SKÆRE 600 MIO. SVENSKE KR. FOR AT LEVE OP TIL MÅL

SAS har gennem flere år arbejdet på at forbedre effektivitet og skabe omkostningsbesparelser, og i det netop afsluttede regnskabsår levede luftfartsselskabet op til effektiviseringsmålet på omkring 900 mio. svenske kr.

Selskabet har tidligere lanceret et spareprogram, hvor målet er at reducere omkostningerne med op mod 3 mia. svenske kr. frem mod 2020, og det betyder, at SAS skal skære omkostninger på 600 mio. svenske kr. fra i det nu indeværende regnskabsår for at leve op til den målsætning.

Det skandinaviske luftfartsselskab har også igangsat yderligere initiativer, der skal sikre, at en ekstra portion omkostninger kan fjernes i i løbet af en årrække, fremgår det af regnskabet. Nogle af de initiativer allerede vil give pote i 2020, mens andre først får en positiv effekt i årene efter.

- Vi talte om noget af det samme i vores regnskab for tredje kvartal. Det, der er nyt denne gang, er, at jeg indikerer, at ved 2023 forventer jeg, at en kombination af de initiativer vil sikre forbedringer på 1,5 til 2 mia. svenske kr. Men jeg er også nødt til at gøre det helt klart, at de først får fuld effekt i 2023 og årene fremefter, men vi er begyndt at arbejde med dem allerede, Rickard Gustafson.

SAS har en række fokuspunkter, som skal være med til at styrke selskabets konkurrenceevne og sikre besparelser. Luftfartsselskabet har blandt andet investeret i en flåde, der består af den samme flytype, og det vil ifølge direktøren på sigt give betydelige fordele - selv om det på kort sigt vil tynge som følge af omkostninger til uddannelse.

Derudover forsøger selskabet blandt andet at implementere ny teknologi, som blandt andet kan automatisere nogle processer og dermed sikre mindre administrativt arbejde, ligesom det også arbejder på at forbedre selskabets omfattende planlægning for rutenetværket og dermed optimere udnyttelsen af både ansatte og fly.

/ritzau/FINANS

Cecilie Veile

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder