Shipping/Bimco: Handelskrigens effekt er begrænset set på volumen

Udgivet den 03-07-2018  |  kl. 11:49  |  
Arkiv: Foto

Den verserende handelskrig mellem USA og Kina og EU har gjort ondt på aktiekurserne hos shippingselskaberne, der transporterer varer rundt på verdenshavene. Men når man kigger på de volumener, der transporteres, er effekten begrænset. Dog kan konflikten have en effekt på distancerne, som selskaberne skal tilbagelægge for at transportere varerne.

Det vurderer Peter Sand, der er chef-shippinganalytiker hos lobbyorganisationen Bimco.

- Handelskrigen tilføjer usikkerhed i shippingindustrien, da den forvrider fri bevægelighed, ændrer ruterne og gør det vanskeligt for shippingoperatører at positionere skibene på markedet.

- Tørlastsfragten er allerede blevet ramt af stål- og aluminiumstarifferne og vil blive ramt igen, når yderligere told kommer i juli. Men effekten på tørlastsindustrien er begrænset, når man kigger på volumen, siger Peter Sand i en kommentar.

Den første runde af told ramte stål- og aluminiumsprodukter. Peter Sand konstaterer, at disse varer tilsammen udgjorde 0,5 pct. af den samlede fragt af tørlast i 2017.

Efter mislykkedes forhandlinger mellem USA og Kina besluttede USA at lægge yderligere 25 pct. told på kinesiske varer for 50 mia. dollar - primært maskiner og elektronik. Tidspunktet for indtrædelsen af denne told kendes ikke, men Peter Sand pointerer, at denne runde af told vil ramme containerfragten.

Tolden er delt op i to, og den første liste med varer er på 34 mia. dollar. Peter Sand peger på, at det svarer til 4,2 pct. af den importerede søtransport på den amerikanske vestkyst i 2017. Den anden liste på 16 mia. dollar svarer til 1,7 pct. af importen til USA.

DISTANCERNE KAN BLIVE KORTERE

Den anden liste af told, som USA har planlagt, vil ifølge Peter Sand ramme tank- og gasfragtindustrien med ændrede ruter. Den amerikanske olieeksport, som primært er drevet af Kina, er den industri, der ventes at blive påvirket mest. Kina aftog 25 pct. af den amerikanske olieeksport til søs i 2017 målt på mængder.

- Kina er centrum for shipping i både tørlastsindustrien og råolieindustrien. De pålagte tariffer vil ikke påvirke Kinas efterspørgsel, men i stedet føre til ændringer i handelsbaner, og derfor skal man kigge på distancerne. Hvis Kina går tilbage til Vestafrikansk olie, vil en tredjedel af afstanden på ruterne gå tabt, siger Peter Sand.

USA har også kastet skyts efter sine nabolande Canada og Mexico, og naboerne har ikke været sene til at svare igen. Men disse toldtiltag vurderes af Peter Sand til at have en begrænset effekt for shippingindustrien, da meget af transporten foregår via jernbane eller lastbil.

- På trods af at effekten på shippingindustrien er begrænset, så bliver handlen mellem landene mere besværlig og mindre blomstrende, når handelsbarrierer bliver rejst, siger Peter Sand.

Peter Sand konstaterer, at tørlastsfragten vil blive hårdest ramt med hensyn til mængder både i planlagte og allerede indførte tiltag. Men han hæfter sig ved, at produkterne, som tiltagene er målrettet, kun udgør en minimal mængde af den samlede transport. Det samme gør sig gældende for containerfragten.

/ritzau/FINANS

Jacob Zacher Poulsen

Tags:  Kina❯  Shares❯  USA❯ 

Relaterede nyheder