Simcorp-topchef: Vi satser på at nå ambitionen om 10 nye kunder i år

Udgivet den 12-08-2020  |  kl. 09:42  |  
Arkiv: Foto

Trods coronakrise og hjemmearbejde er Simcorp kommet ud af andet kvartal, som selskabet havde håbet på, da det tog hul på perioden.

Kvartalet har budt på tre nye kunder og et par enkelte forsinkelser på kontraktsiden.

Det fortæller Klaus Holse, der er administrerende direktør i softwareselskabet.

- Der er mange ting, som er lykkedes i løbet af kvartalet. Vi har fået tre nye kunder ind i systemet, og vi har fået tilpasset vores omkostninger, sådan at vi har fået en god overskudsgrad ud af det, og vi har været heldige at have dygtige teams, som har kunnet operere i den her nye verden, hvor vi har skullet arbejde hjemmefra i meget store dele af verden. Det er nærmest kun i Danmark, at vi har været tilbage på kontoret i de seneste måneder, siger han.

På kundesiden er der tale om en ny sydeuropæisk kunde, der har skrevet under på en kontrakt om Simcorps kerneprodukt, Simcorp Dimension.

Derudover har to store amerikanske kunder købt produktet Simcorp Coric.

- Nogle af disse var vi i god gænge med, inden at covid-19 tog fart, men det er ordrer, hvor vi har måttet færdiggøre alt på afstand, forklarer Klaus Holse.

Med de tre nye kunder kan Simcorp for første halvår samlet set notere sig seks nye kunder. Det er på linje med ambitionen om at tilføje mindst 10 nye kunder hvert år.

- Vi satser meget på, at vi kan få mindst fire til at købe noget i den sidste halvdel af året, siger direktøren.

To af ordrerne er endnu ikke indtægtsført, fremgår det af regnskabet, som er offentliggjort onsdag morgen.

- Kunden i Sydeuropa er en offentlig kontrakt, og de kontrakter kan være lidt mere firkantede. Vi har valgt at sige, at fordi kontrakten har den natur, den har, så tager vi først indtægterne, når vi har leveret arbejdet til kunden.

- Tilsvarende i USA er et af de Coric-projekter, vi har solgt, et relativt nyt projekt, som vi er ved at færdiggøre. Der mangler at blive udviklet få ting på det, men vi vil gerne være sikre på, at vi får udviklet til tiden, inden så tager indtægterne, så vi prøver at være så konservative, som vi overhovedet kan, forklarer Klaus Holse.

I perioden har Simcorp desuden måttet notere sig et par forsinkelser på kontraktsiden. Særligt i Asien, fortæller topchefen.

- Vi har været heldige, at vi har kunnet flytte alt i skyen (cloud, red.), så på mange måder har det været relativt nemt for os at arbejde hjemmefra, men det er ikke alle vores kunder og kommende kunder, som er i den situation.

- Så vi har haft et par kontrakter, som under normale omstændigheder nok ville være landet tidligere, men som under de nuværende omstændigheder tager lidt længere tid, fordi kunden skal organisere mere mellem organisationerne, mens alle arbejder hjemmefra, forklarer Klaus Holse og tilføjer:

- Vi må leve med, at det tager en måned eller to mere og satse på, at de kontrakter, vi havde håbet blev underskrevet i andet kvartal, kommer i tredje kvartal.

I kvartalet har Simcorp som en lang række andre virksomheder været ramt af coronapandemien, der blandt andet har betydet hjemmearbejde for de mange ansatte og et stop for rejseaktiviteterne og kundemøder.

Alligevel er Simcorp i perioden gået live med 15 nye projekter.

- Det betyder, at vores konsulentforretning, som også er en del af indtjeningen har fungeret rigtig godt. Vi har fået kunderne til at åbne for systemerne, og vi har kunnet implementere dem, og på salgssiden har vi kunnet lave alt fra demoer til kontraktforhandlinger i det her miljø også, siger Klaus Holse.

/ritzau/FINANS

Nicoline Lärka Sørensen

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder