Solar/CEO: Vores digitale profil har hjulpet os i andet kvartal

Udgivet den 12-08-2020  |  kl. 15:28  |  
Arkiv: Foto

Servicevirksomheden Solar har draget stor nytte af sin digitale profil til at klare sig igennem et viruspræget andet kvartal.

Det siger Jens Andersen, administrerende direktør for Solar, til Ritzau Finans, efter at selskabet onsdag har aflagt regnskab for perioden.

- Vi er meget digitale, og det har vi også været under covid-19, hvor vores sælgere har siddet hjemme og har kunne betjene kunderne hjemmefra. Det giver en enorm fordel både i forhold til kunderne og medarbejderne internt.

- Med 450 firmabiler, der ikke er ude at køre, er der en masse besparelser, som følger med. Der er mange løbende omkostninger, som har været lavere i andet kvartal, siger Jens Andersen.

Derudover har Solar arbejdet for at effektivisere og mindske sine udgifter i løbet af kvartalet. Blandt andet ved at investere i et robotanlæg i Holland, som har givet en stor reduktion i medarbejderstaben.

Automatiseringen i andet kvartal har medført afskedigelser i Holland. Der er primært tale om vikarer og stillinger, som selskabet har valgt ikke at genbesætte.

Jens Andersen vil dog ikke sætte et tal på, hvor meget Solar har sparet i andet kvartal. Men selskabet venter, at omkring halvdelen af besparelserne i andet kvartal, vil være året ud.

GUIDANCE FOR 2020 ER TILBAGE

I andet kvartal kan Solar præsentere et driftsresultat før afskrivninger (EBITA) på 81 mio. kr. Til sammenligning var driftsresultatet 60 mio. kr. i samme kvartal sidste år. Væksten i driftsresultatet er sket på trods af et fald i omsætningen på 123 mio. kr.

Derudover har selskabet sat en guidance på en omsætning på 11,4 mia. kr. samt et driftsresultat (EBITA) på 400 mio. kr. for hele året, og forventningen til den organiske vækst i 2020 er justeret til omkring minus 1 pct.

Dermed minder den nye guidance om de forventninger, som selskabet valgte at suspendere 27. marts. Her forventede Solar en omsætning på 11,8 mia. kr. og et driftsresultat (EBITA) på 400 mio. kr.

- Det er vi tilfredse med, når man tænker på de udfordringer, som der trods alt er i markedet endnu. Lockdown er ovre, men der er eksempelvis stadig steder, hvor vores installatører ikke må besøge kunderne.

- Vi er tilfredse med kvartalet og udsigten til at levere et EBITA, som vi oprindeligt lovede, siger Jens Andersen.

Han er overbevist om, at covid-19 har fremrykket digitaliseringen, hvor Solar allerede står stærkt. Eksempelvis sker mere end 60 pct. af Solars salg i dag via den digitale platform.

- Hvis man skal tage noget positivt med fra covid-19, så er det i hvert fald, at digitaliseringen er kommet for at blive blandt alle kunder. Og det vil vi forfølge alt, hvad vi kan, siger Jens Andersen.

/ritzau/FINANS

Frederik Kjærgaard Bonde

Tags:  CEO❯  Danmark❯  Report❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder