Tivoli/CFO. Der skal fortsat investeres i vintersæsonen

Udgivet den 23-04-2019  |  kl. 17:12  |  
Arkiv: Foto

Det er andet år, at Tivoli åbnede portene for sæsonen Vinter i Tivoli, og ifølge finansdirektør i Tivoli Andreas Morthorst, er vintersæsonen gået som forventet, og i forhold til antallet af gæster er han tilfreds. Det er dog fortsat en sæson, der skal investeres i.

- Vi er glade for de tilbagemeldinger, vi har fået om Vinter i Tivoli. Det er noget, som vi skal bruge lidt tid på, at få hen et sted hvor det bliver rigtig godt.

- Det er fortsat noget som vi investerer i, og noget som tager lidt tid, før vi for alvor kan komme til at tjene mange penge på det - ligesom vi gør på halloween og julesæsonen, siger finansdirektør Andreas Morthorst.

Georg Carstensens gamle have blev i første kvartal ramt af påskens sene placering, hvilket gav et fald i både omsætningen og indtjeningen. Omsætningen endte på 110 mio. kr., hvor den samme periode sidste år lød på 117,9 mio. kr. Resultatet før skat blev også forværret, da det landede på minus 76,3 mio. kr. mod minus 65,8 mio. kr. samme tid sidste år.

ØGEDE INVESTERINGER

Det lavere resultat skyldes blandt andet øgede investeringer i den nye vintersæson, og finansdirektøren mener, at det er vigtigt fortsat at investere i sæsonen, men at det også kan være en bekostelig affære, når hele haven skal åbnes.

- Vi har investeret et tocifret millionbeløb i Vinter i Tivoli i tillæg til det, som vi investerede sidste år - vi har investeret små 10 mio. kr. her i 2019. Når vi så har åbnet hele haven, så øger det vores driftsomkostninger væsentligt. Så det bruger vi selvfølgelig nogle ekstra penge på, fordi vi tror på det, siger Andreas Morthorst.

Han fortæller også, at det er vigtigt at øge kendskabet til den nye sæson, da det ikke er alle, der ved, at Tivoli har åbent cirka tre uger i februar. I år var vejret lidt hårdt i to af ugerne, hvilket havde indflydelse på antallet af gæster, påpeger direktøren.

Han tror på, at vintersæsonen kan være med til at løfte et første kvartal, som traditionelt set gav underskud, fordi haven har lukket, men at det tager tid.

- Vi er klar over, at det tager tid at opnå kendskab til Vinter i Tivoli blandt befolkningen, selvom vi bruger mange penge på markedsføring. For mange af de andre sæsoner der har familien Danmark en tradition om, at de skal i Tivoli.

Investorerne sendte tirsdag aktien ned med 0,9 pct. til 700 kr.

/ritzau/FINANS

Patrick Solberg

Tags:  Director❯  Report❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder