Torm-topchef regner med stærkt fjerde kvartal efter stor ratefremgang

Udgivet den 12-11-2019  |  kl. 10:26  |  

Der er var fremgang over stort set hele linjen hos rederiet Torm i årets tredje kvartal, og den positive udvikling ser også ud til at fortsætte i det indeværende fjerde kvartal, hvor fragtraterne har nået de højeste niveauer i en årrække.

Det fortæller Torms administrerende direktør, Jacob Meldgaard, efter offentliggørelsen af regnskabet for tredje kvartal tirsdag morgen.

- Når vi kigger på 2019 som helhed indtil videre, så var der en markant forbedring i forhold til 2018. Vi laver et overskud for de første tre kvartaler, hvor vi sidste år havde et underskud for den samme periode. Generelt er markedet forbedret der, hvor vi står.

- Det kan man se i de resultater, og også når vi kigger fremad på fjerde kvartal, hvor de bookinger, vi har, er på det højeste niveau, vi har haft siden starten af 2016, siger direktøren.

I regnskabet fremgår det også, at de afgivne ordrer i oktober og frem til den 8. november lå til gennemsnitlige rater på 19.531 dollar per dag, og det er et godt stykke over det gennemsnitlige rateniveau for juli, august og september i år på 13.392 dollar per dag.

Torm er lige nu kun halvvejs igennem det sidste kvartal af 2019, og allerede nu tør direktøren sige, at resultaterne i den periode også kommer til at ligge på et pænt niveau.

- Jeg forventer, at vi får et stærkt fjerde kvartal som helhed, siger Jacob Meldgaard.

IMO-REGLER OG SANKTIONER TRÆKKER RATER OP

Ifølge direktøren er der særligt to årsager til, at fragtraterne på produkttankmarkedet er skudt i vejret den første halvdel af fjerde kvartal.

Han peger blandt andet på, at angrebene på olieanlæg i Saudi-Arabien førte til stigende rater, og den udvikling tog kun yderligere fart, efter at USA indførte sanktioner mod to af det kinesiske selskab Coscos datterselskaber.

Derudover er rederisektoren i fuld gang med at tilpasse selskabernes skibe og brændstof til de nye emmissionsregler, der går under forkortelsen IMO 2020, som træder i kraft efter nytår.

Reglerne betyder, at det ikke er tilladt at udlede helt så meget svovl fra skibsbrændstof som tidligere.

- Vi kan se, at IMO 2020-reglerne betyder, at vi får en højere efterspørgsel efter de produkter, vi sejler med. Det er også noget, der presser prisen på fragten op, siger Jacob Meldgaard.

En del af effekterne fra den førstnævnte udvikling er dog stort set aftaget i markedet igen, vurderer direktøren, der alligevel forventer, at fragtraterne vil holde sig på et stærkt niveau året ud.

- Cosco-effekten er ved at være overstået. Markedet har fået et udefrakommende chok, og effekten af det er ved at være trukket ud af markedet. Folk har fundet ud af, hvad det betyder, og hvordan man skal positionere sig. Det, der er tilbage, er de normale markedsdynamikker med efterspørgsel og udbud, og i det billede ser det - som vi kan se af tallene indtil videre - rigtig fornuftigt ud, siger direktøren.

RATERNE FALDT FRA ANDET TIL TREDJE KVARTAL

Omsætningen voksede til 146,7 mio. kr. i tredje kvartal af 2019 fra 140,4 mio. kr. i samme periode sidste år. Samtidig tog driftsoverskuddet før renter, skat samt af- og nedskrivninger (EBITDA) også et hop til 32 mio. kr. fra 14,7 mio. kr. i tredje kvartal 2018.

På bundlinjen endte Torm dog alligevel med et underskud i kvartalet isoleret set, men minusset blev dog indsnævret til 9 mio. kr. fra et underskud på 24,9 mio. kr. i tredje kvartal sidste år.

TCE-raterne i årets tredje kvartal er også markant forbedret sammenlignet med i samme periode året forinden, da de i den periode voksede til 13.392 dollar per dag fra 10.598 dollar per dag.

Omvendt var det under niveauet på 15.405 dollar i andet kvartal, og det skyldes ifølge direktøren helt almindelige sæsonudsving.

- Tredje kvartal er i denne her branche normalt det sværere marked, hvor man så kommer ind i et stærkere marked i den sæson, der ligger i fjerde kvartal, siger Jacob Meldgaard.

Torm har gennem flere år ikke fastsat forventningerne til helåret i regnskaberne, og det er heller ikke tilfældet i regnskabet for tredje kvartal af 2019.

/ritzau/FINANS

Cecilie Veile

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder