Torsdagens aviser med Mærsk, Matas og Lufthavnene

Udgivet den 09-01-2020  |  kl. 06:32  |  

BØRSEN

MÆRSK LUKKER PRISVINDENDE AFDELING FOR ANSVARLIGHED

Mens erhvervslivet har sat samfundsansvar og klima øverst på dagsordenen, har koncernchef Søren Skou i A.P. Møller-Mærsk valgt at nedlægge afdelingen for bæredygtighed og afskedige den respekterede CSR-direktør Annette Stube. Så sent som i oktober 2019 modtog koncernen CSR-Prisen. (Forside, side 6-7)

NOVO-FONDS RUGEKASSE I TRECIFRET MILLIONSATS

Tidlig modning af universitetsforskning skal sikre flere og bedre opstartsfirmaer. Et nyt initiativ fra Novo Nordisk Fondens inkubator Bioinnovation Institute (BII) giver 120 mio. årligt til entreprenante professorer. (Side 8)

DANSK MODEMÆRKE TABER RETSSAG MOD LOUIS VUITTON

Det lille danske modemærke Rich-Ycled har i Sø- og Handelsretten tabt en sag til modegiganten Louis Vuitton. Det er den dansk-baserede italienske designer Roberto de Majo, der står bag Rich-Ycled. (Side 10)

MATAS FASTHOLDER ONLINEVÆKST I GODT KVARTAL

Nøgletallene for Matas' tredje kvartal er et godt billede på den transformation, Matas er i gang med, mener administrerende direktør Gregers Wedell-Wedellsborg. (Side 15)

KRISEFRYGT ER AFTAGET: VIRKSOMHEDER SLÅR FLERE JOBANNONCER OP PÅ NETTET

Danske virksomheder slår flere jobannoncer op ifølge ny opgørelse. Dansk Erhverv ser en stærk dansk økonomi trods risiko. (Side 21)

BERLINGSKE BUSINESS

ATPS-PARTNER TJENER MILLIONER PÅ LILLE INVESTERING

Managing partner i ATPs kapitalfond Torben Vangstrup har opbygget en formue på 26,6 mio. kr. baseret på en investering på 1,15 mio. kr. Derudover har han hævet løn og bonus på op til 2,7 mio. kr. årligt. (Forside, side 7)

NETCOMPANY-TOPCHEF SER UFAGLÆRTE JOB SOM VEJ TIL JOBMARKEDET

Trods flere års økonomisk fremgang er arbejdsløsheden blandt nyuddannede akademikere fortsat tårnhøj. Derfor bør ledige akademikere også søge ufaglærte job, mener et stort flertal af topchefer. (Side 4-5)

TELENOR UDFORDRER RIVAL I AGGRESSIV KAMP OM BREDBÅNDSKUNDER

Danmarks næststørste telekoncern vil vinde internetkunder tilbage og matcher nu udfordreren Fastspeeds pris og hastighed med rene bredbåndsabonnementer i fuld fart. (Side 10)

JYLLANDS-POSTEN ERHVERV

FLYTRAFIK PÅ TILBAGEGANG

For første gang i 10 år flyver danskere mindre. Usikkerhed om den økonomiske udvikling, konkurser og strejke har kostet mange passagerer, og det samlede antal danske flyrejsende var i 2019 en smule lavere end året før. Det er første gang siden finanskrisen, at antallet af flyrejsende falder. (Forside, side 6-7)

DANSKE GRISE ER BLEVET GRØNNERE

Danish Crowns andelshavere har skruet ned for udledningen af klimagasser og planlægger yderligere reduktion. Målet er en halvering inden 2030. Klimaindsatsen skal sikre slagterigiganten en afgørende konkurrencefordel. (Side 5)

NYE BETALINGSSYSTEMER RULLER FREM I DANSKE SUPERMARKEDER

Flere butikskæder arbejder intenst med nye tech-løsninger, så forbrugerne selv scanner varer og betaler via mobiltelefonen eller bruger selvbetjeningskasser. (Side 8)

MATAS VIL HOLDE FART I BUTIKKEN MED 1,6 MIO. KVINDER I KUNDEKLUB

Dataindsamling gennem et loyalitetsprogram indgår som et væsentligt led i den digitale strategi for Matas. (Side 9)

/ritzau/FINANS

Flemming Kruhøffer