CO2-mål kan blive dyrt for bilister
Det er regeringens målsætning, at biobrændstoffer skal udgøre 5,75 pct. af det samlede brændstofsalg til transport i 2010.
Og det bliver også helt nødvendigt at gøre noget, hvis man skal nå de mål, som EU-kommissionen har pålagt Danmark på transport-området. Her lægger Kommissionen op til, at Danmark skal reducere CO2-udledningen med 20 pct. inden 2020.
Det kan føre til dyrere biler og dyrere brændstof for danske billister.
- Bilindustrien er allerede pålagt at lave mere miljørigtigt biler. Og det kan føre til endnu dyrere biler for forbrugerne, siger chefkonsulent Torben Kusk fra FDM.
Snart skal nye biler solgt i EU køre minimum 20 kilometer på literen. Det betyder blandt andet farvel til nogle af de store firehjulstrækkere.
- Vi ved jo ikke, hvordan regeringen vil nedbringe drivhusgasudledningen på transportområdet, og om de vil bruge stok eller gulerod. Tvungen ethanol i benzinen uden lempelse af afgifter vil føre til højere benzinpriser for forbrugerne. Men vi må vente og se - der er ingen grund til at male fanden på væggen , siger Torben Kusk.
Pressechef for FDM´s søsterorganisation i Sverige er til gengæld overbevist om at private billister kommer til at betale
- Risikoen er åbenbar for, at regeringen tager rapporten som en anledning til at beskatte bilisterne hårdere, siger Tomas Nilson pressechef for Motormännen til E24.se.
Statoil har som første benzinselskab i Danmark tilsat 5 procent bioethanol i en af deres benzinprodukter - bio 95.
- Det går fint med produktet. Der er vel 1 procent, der bruger det, men de er glade for det. Det giver lidt dårligere brændstofsøkonomi for bilisten, fordi det kører kortere på literen, siger kommunikationsdirektør Per Brinch fra Statoil.
FDM´s søsterorganisation i Sverige - Motormännen - har beregnet at ethanolbiler kræver dobbelt så mange olieskift som benzin- og dieselbiler, hvilket også er med til at forringe økonomien for den enkelte.
Hvordan regeringen vil gribe det an er stadig uklart. Klima-minister Connie Hedegaard har sagt:
- Blandt andet arbejder regeringen i kølvandet på infrastrukturkommissionens rapport med at sikre et fald i CO2-udledningen fra trafikken. Men realismen i at reducere 20 procent må afhænge af en nøjere analyse af, hvilke virkemidler, vi har til vores rådighed, siger hun.
Og der er mange løsnings-muligheder på bordet i øjeblikket. Det Radikale Venstre mener f.eks., at ethanol-diskussionen er en blindgyde.
- Vi mener, at man skal satse på hybridbiler, der kombinerer el- og benzindrift. De skal prismæssigt ligge på samme niveau som almindelige biler, så vil forbrugerne også vælge dem. Til gengæld er der nok ingen tvivl om at brændstof vil blive dyrere for bilister i fremtiden, siger Johannes Poulsen, miljøordfører for Radikale Venstre.
Af Claus Stolbjerg, csh@netposten.dk
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1193
- næste ›