Tilpasningsprocessen fortsættes

Udgivet den 19-01-2017  |  kl. 14:06  |  

I efteråret 2016 igangsatte InterMail en ledelses- og virksomhedsmæssig tilpasning for at styrke grundlaget for at skabe fornyet fremdrift og en forbedring af indtjeningen. Gennemførslen af denne tilpasning af InterMail fortsættes i regnskabsåret 2016/17. I 1. kvartal 2016/17 steg både omsætning og indtjening i forhold til 4. kvartal 2015/16. 

Kommunikationsdivisionen igangsatte i slutningen af 2015/16 en række indtjeningsfremmende initiativer, som forventes at fortsætte de kommende kvartaler. Omsætningen af digitale løsninger har været stigende i begyndelsen af regnskabsåret, mens omsætningen af papirbaserede produkter var på niveau med de foregående kvartaler. Der er betydelig vækst i virksomhedernes markedskommunikation og i brugen af digitale løsninger, og der er stigende fokus på at nå kunderne på den mest optimale måde. Dette potentiale arbejder InterMail fortsat intensivt på at forløse. Indtjeningen i Kommunikationsdivisionen var som forventet i 1. kvartal 2016/17.

Omsætningen i Konvolutdivisionen var lavere i 1. kvartal 2016/17 i forhold til året før, og også lavere end forventet. Faldet skyldes de fortsat faldende postmængder i Norden, og som følge heraf en lavere efterspørgsel efter konvolutter. Der blev i regnskabssåret 2015/16 lanceret en webshop i Danmark for SkanPack emballageprodukter, hvilket har medført tilgang af nye kunder i 1. kvartal 2016/17. Der arbejdes nu på at udvikle en lignende webshop i Sverige. Indtjeningen i Konvolutdivisionen var lavere i 1. kvartal 2016/17 i forhold til året før. Med henblik på at forbedre indtjeningen i Konvolutdivisionen blev det finske trykkeri lukket i 1. kvartal 2016/17, ligesom der arbejdes med en række andre initiativer for løbende at tilpasse sig markedsforholdene.

Hovedtal for 1. kvartal 2016/17:

  • Omsætningen blev i 1. kvartal 2016/17 på 75,1 mio. kr. mod 93,0 mio. kr. i 1. kvartal 2015/16
  • EBITDA blev i 1. kvartal 2016/17 på 5,9 mio. kr. mod 9,5 mio. kr. i 1. kvartal 2015/16.
  • EBIT før særlige poster blev i 1. kvartal 2016/17 på 1,8 mio. kr. mod 6,2 mio. kr. i 1. kvartal 2015/16.
  • Resultat før skat (EBT) blev i 1. kvartal 2016/17 på -1,0 mio. kr. mod 3,2 mio. kr. i 1. kvartal 2015/16.

 

Forventningerne til driftsresultatet 2016/17 fastholdes

I den resterende del af 2016/17 videreføres den igangværende tilpasning af InterMail med hovedfokus på at gøre virksomheden endnu mere konkurrencedygtig. Grundet den fortsatte digitalisering i Norden inden for kommunikationsområdet forventes markedet for virksomhedens produkter inden for konvolutter at fortsætte med at falde. Som følge af den fortsatte nedgang i den papirbaserede kommunikation reduceres forventningerne til omsætningen fra 320-340 mio. kr. til niveauet 300 mio. kr.

I 2016/17 forventes det, at omsætningen af digitale produkter vil vise fremgang, mens der fortsat forventes volumenfald inden for konvolutter. Ved fokus på salg, digitale løsninger samt løbende driftsoptimering forventes fortsat et væsentligt forbedret driftsresultat for 2016/17.

På basis af udviklingen i omsætning og resultat i 1. kvartal 2016/17 fastholdes driftsforventningerne til hele regnskabsåret 2016/17, trods lavere forventninger til omsætningen.

  • En koncernomsætning i niveauet 300 mio. kr. mod 330,7 mio. kr. i 2015/16
  • Et EBITDA-resultat i niveauet 20-25 mio. kr. mod 15,8 mio. kr. i 2015/16
  • Et EBIT-resultat før særlige poster i niveauet 9-14 mio. kr. mod 3,3 mio. kr. i 2015/16
  • Et resultat før skat i niveauet 0-5 mio. kr. mod -5,4 mio. kr. i 2015/16

 

I foråret 2017 vil InterMail offentliggøre en opdateret strategiplan for de kommende år.

 

Venlig hilsen
InterMail A/S

 

YDERLIGERE OPLYSNINGER:

Johannes Madsen-Mygdal, CEO Anders Ertmann, CFO
Telefon: 39 66 09 22 Telefon: 39 66 09 22
Mobil: 20 40 40 33 Mobil: 51 16 13 72
E-mail: johannes.madsen-mygdal@intermail.com E-mail: anders.ertmann@intermail.com

 

InterMail er via datterselskabet StroedeRalton en de største udbydere af fulfilment-services, mailhåndtering og it-baserede loyalitetssystemer i Norden. Ligeledes er InterMail den største producent på det nordiske marked for konvolutproduktion og tiltrykning. Selskabet producerer 1 mia. konvolutter om året og har i tillæg en lang række forsendelseskoncepter (SkanPack), som efterspørges af virksomheder indenfor den stadigt voksende internethandel.

 

Vedhæftede filer:

InterMail selskabsmeddelelse nr 8 - Periodemeddelelse 1. kvartal 2016-17.pdf

Udgivet af: NPinvestordk

Seneste nyheder

17:44 Europa/aktier: Rockwool endte i toppen af let stigende Stoxx 600
17:05 Trump Medias revisor anklages for omfattende svindel af de amerikanske børsmyndigheder
17:04 Fredagens aktier: Positiv ugeafslutning efter jobtal, regnskaber og Rockwool-opjustering
17:02 Fredagens obligationer: Rentefald tiltog i styrke efter jobtal fra USA
16:15 Rockwool i stærk start på 2024: Estimaterne skal op, mener Jyske
15:32 USA/åbning: Jobtal giver ekstra vitaminboost til amerikanske aktier fra børsstarten fredag
14:57 Økonomer om amerikanske jobtal: Opbremsning er et skridt i den rigtige retning
14:54 Valuta: Dollar svækkes efter opbremsning i jobskabelsen i USA
14:37 C25 går lodret op og renter ned efter svage jobtal fra USA
14:35 Amerikansk rapport viser lavere jobskabelse og lønstigninger end ventet
14:00 USA/aktier: Apple står til stor gevinst fra start - jobtal er dagens joker
13:49 Rockwool opjusterer forventningerne til 2024 efter stærkt kvartal
13:17 Pandoras bestyrelsesformand sælger aktier for knap 5,7 mio. kr.
13:04 Ørsteds bestyrelsesformand købre aktier for knap en halv mio. kr.
13:01 Novo Nordisk og Mærsk stopper samarbejde med Copenhagen Pride
12:48 Europa/aktier: Danske selskaber i top og bund i stigende Stoxx 600
12:22 Obligationer/middag: Renterne er trukket lidt ned før jobtal fra USA
11:49 Danske Banks aktie presses ekstra af skuffelse over kommentarer om aktietilbagekøb
11:48 Aktier/middag: Danske Bank og Novo trækker C25 i rødt
10:49 ALK's topchef om optimeringsplan: Skal sikre råderum til investeringer og bedre bundlinje