ALK/CEO: Fem ting skal klappe - NY

Udgivet den 05-02-2013  |  kl. 14:55  |  

Der er fortsat lang vej og meget der skal lykkes for ALK-Abelló, hvis der skal sættes flueben ud for 2015-målsætningen om en omsætning på 3 mia. kr. og en EBITDA-margin på 25 pct.

I 2013 guider ALK en omsætning på over 2,3 mia, kr og et EBITDA-resultat før restruktureringsomkostninger på 200-300 mio. kr. Tager man midten af det interval betyder det, at marginen skal mere end fordobles. Hos Sydbank mener analytiker Søren Løntoft Hansen, at det er svært at sige, om det kan lykkes.

- Problemet er, at meget er drevet af deres pipeline og af milepælsbetalinger. Så det vil kræve, at de eksekverer på deres pipeline, konstaterer Søren Løntoft Hansen over for Ritzau Finans.

ALKs administrerende direktør Jens Bager peger på fem ting, der skal klappe.

For det første skal Merck indlede salget af to af de tabletbaserede vacciner i USA, således at indtægtsstrømmen fra royalties så småt kommer i gang. For det andet skal forsknings- og udviklingsomkostningernes andel af omsætningen falde i takt med, at omsætningen stiger og tabletudviklingsprogrammet gøres færdigt. Desuden satte ALK et spareprogram i søen i 2012, der vil reducere kapacitetsomkostningerne med 100 mio. kr. fra 2016, men med effekter også i 2015, og salget af adrenalinpennen og højmarginproduktet Jext ventes at stige markant i de kommende år.

- Og så venter vi som det femte og sidste en mindre, meget moderat vækst i salget af vores allergivacciner, forklarer Jens Bager.

ALK-Abello annoncerede oprindeligt 2015-målene i 2010, og flere faktorer har ændret sig siden da.

Det gælder ikke mindst væksten i kerneforretningen - salget af allergivacciner. Den var i 2010 omkring 3-5 pct., men i 2012 blot 0,5 pct.

- Det er klart, at væksten inden for basisforretningen var højere dengang. Så i forhold til de forudsætninger, vi havde dengang, ser vi nu en lavere vækst, end vi oprindeligt ventede. Man kan modsat sige, at sangsynligheden for at møde nogle af forudsætningerne fra dengang er øget. Det gælder blandt andet mulighederne i USA. Registreringsansøgningen fra Merck (for Grazax, red) i sidste uge har øget sandsynligheden for, at vi når på markedet i USA, siger Jens Bager tirsdag på et analytikermøde.

Blandt de ændrede forudsætninger er desuden spareprogrammet, som blev annonceret sidste år. Desuden peger koncernfinansdirektør Flemming Pedersen på, at ALK har reduceret risiciene fra dengang ved at følge sine planer for lancering af adrenalinpennen Jext.

For 2013 venter ALK, hvad der betegnes som en begrænset vækst i salget af allergivaccinerne i et marked, som vel at mærke ventes at udvikle sig fladt til let negativt, påvirket af den fortsatte krise i Sydeuropa og det generelle pres på de offentlige sundhedsudgifter.

- Vores forventninger til markedsvæksten er baseret på uændrede priser. Vi har ikke taget effekter ind af eventuelle nye tiltag (prisreformer, red.), for det er jo ikke muligt at forudse, hvad der eventuelt vil komme. Det gælder eksempelvis den tyske sundhedsreform, hvor man i 2009 gik ind og fastfrøs priserne frem til 1. januar 2014. Der ved vi ikke, hvad der vil ske efter den 1. januar 2014. I teorien skal de løfte deres begrænsninger fra 2014, men vi har så heller ikke regnet den positive effekt ind, der eventuelt måtte komme derfra, forklarer Jens Bager.

/ritzau/FINANS

Jakob Dalskov +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk