USA/Sydbank: Mørke tal for Black Friday

Udgivet den 01-12-2014  |  kl. 06:54  |  

Det er dystre tal for privatforbruget, som kom ud i forbindelse med shoppingweekenden Black Friday.

National Retail Federation har offentliggjort den årlige forbrugsrapport for den amerikanske "Black Friday"-weekend, som strækker sig fra Thanksgiving-torsdag til og med søndag (den netop overståede weekend, red.).

- Rapporten viser, at godt 134 mio. personer har været på shopping-tur (i butik eller online) mindst én gang under "Black Friday"-weekenden, hvilket er en tilbagegang på 5,2 pct. i forhold til samme periode sidste år, oplyser Sydbank i en kommentar.

Rapporten viser endvidere, at der i gennemsnit er blevet brugt 380,95 dollar pr. forbruger i år, hvilket er en tilbagegang på lidt over 26 dollar i forhold til 2013.

- Der er dermed samlet blevet shoppet for 50,9 mia. dollar under årets "Black Friday"-weekend mod 57,4 mia. dollar i 2013. Det svarer til tilbagegang på 11,3 pct. i forhold til sidste års "Black Friday"-weekend.

Sydbank vurderer, at det kan ramme fjerde kvartalssalget hos danske Pandora i begrænset omfang.

- Til trods for det efter vores vurdering skuffende "Black Friday"-salg venter vi, at Pandora som følge af et solidt "same store"-salg og åbning af nye butikker vil være i stand til at opnå en salgsvækst i lokal valuta i USA på ca. 10 pct. i 4. kvartal, skriver Sydbank.

/ritzau/FINANS

Redaktion +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans@ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

Tags:  Makro❯