Finanstilsynet indskærper: Bankerne leverer mangelfuld dokumentation for service

Udgivet den 03-09-2024  |  kl. 11:16  |  
Arkiv: Foto

Flere banker får nu en løftet pegefinger af Finanstilsynet, der efter flere besøg er kommet frem til, at pengeinstitutternes dokumentation af såkaldt kvalitetsforbedrende service er mangelfuld.

Der er de bankkunder, der betaler formidlingsprovision, der ikke kan være sikre på, at de rent faktisk får det, de betaler for. Og det kan være alt lige fra adgang til en bankrådgiver, investeringsmøder, podcasts og webinar.

Tilsynet oplyser, at nogle af de undersøgte institutter ikke oplyser kunderne tilstrækkeligt om, at kunden betaler for en service, som de ikke bruger.

- Hvis et pengeinstitut accepterer kunder, som instituttets model for kvalitetsforbedrende service ikke er indrettet til, så er instituttet forpligtet til at informere om dette. Ellers er der risiko for, at kunden ikke er opmærksom på, at pengeinstituttets tilbud om service ikke er i kundens interesse, og at kunden derfor er bedre tjent med at finde et andet institut eller handle andre produkter, siger Karen Abelskov.

Finanstilsynet påpeger, at "institutterne generelt ikke har haft tilstrækkeligt fokus på at dokumentere, at kravene til kvalitetsforbedrende services er opfyldt."

Om Danske Bank skriver tilsynet, at banken "ikke kan dokumentere, at kunden faktisk modtager kvalitetsforbedrende services for den formidlingsprovision, som kunden betaler, og det indebærer en risiko for, at banken ikke opfylder forpligtelsen til at levere tilstrækkelige kvalitetsforbedrende service til kunden."

Jyske Bank får følgende ord med på vejen:

- Jyske Bank har en proces for evaluering af, hvordan banken efterlever reglerne om kvalitetsforbedrende services. Dokumentationen er dog mangelfuld på en række punkter.

Og at Ringkjøbing Landobobank "ikke har en procedure for evaluering af, hvordan banken efterlever reglerne om kvalitetsforbedrende services. Dokumentationen er således mangelfuld."

Heller ikke Spar Nord har en fast evalueringsprocedure, ligesom "dokumentationen er mangelfuld på en række punkter."

Og Nordnet Banks "mangelfulde dokumentation medfører, at banken ikke kan dokumentere, at kunden faktisk modtager kvalitetsforbedrende services for den formidlingsprovision, som kunden betaler, og det indebærer en risiko for, at banken ikke opfylder forpligtelsen til at levere tilstrækkelige kvalitetsforbedrende service til kunden."

.\\˙ MarketWire

Charlotte Mackeprang

Tags:  Shares❯ 

Seneste nyheder

17:52 Europa/lukning: Trumps toldvarsel gav trykket fredagsstemning
17:15 Fredagens obligationer: Marginale rentefald præget af Trumps toldvarsler og inflationstal
17:14 Fredagens aktier: Teknisk fremgang til Novonesis mens Trump lagde låg på stemningen
15:46 USA/åbning: Nvidia atter under pres i let rød start
15:40 Nye inflationstal baner vej for rentenedsættelse i ECB - kan ske allerede torsdag
15:03 Tørlastindeks fortsætter grøn stime med 12. dag med plus
14:25 USA/tendens: Inflationstal tager fokus inden ventet grøn start
13:24 Greenmobilitys strategiskifte gav pote i 2024: Mere vækst venter i 2025
13:09 Trump er ved at miste grebet om Wall Street: Investorer vil snart håbe på indgreb
13:05 Gubra-aktien ramt af mindre fokus på succesfuld kontraktforretning vurderer Kempen
12:59 Skakos finansdirektør takker af efter knap tre år
12:58 Europa/aktier: Trumps toldvarsel giver trykket fredagsstemning
12:19 Obligationer/middag: Små rentefald præget af Trumps toldtrusler
11:51 Aktier/middag: Småsur fredagstemning med teknisk fokus på Novonesis og Coloplast
11:40 Europæiske inflationstal til den lave side presser renterne lidt ned
11:35 Gubra sendes til tælling efter årsregnskab
10:53 GN nærmer sig laveste niveau siden 2023 på Trumps toldtrusler
09:23 Aktier/åbning: Mærsk går til bunds oven på de seneste toldtrusler fra Trump
09:17 Aarsleff-aktien falder 7 pct. efter regnskab: Indtjeningen skuffer analytikerne
08:53 Obligationer/åbning: Investorerne søger i ly for Trumps toldtrusler - renten falder