Amerikanerne kan ikke får nok af Pandora
De amerikanske forbrugere kan ikke få nok af smykkerne fra Pandora. Markedet, der står for en tredjedel af den samlede omsætning hos den danske smykkeproducent, fortsatte frem i det vigtige fjerde kvartal med den store handelsdag black friday i november og ikke mindst salget til gaverne under juletræet i december. Og andelen af omsætningen steg til 31 pct. fra 29 pct. i fjerde kvartal forrige år.
I USA endte omsætningen på 3713 mio. kr. mod 3190 mio. kr. i fjerde kvartal 2023. Den organiske vækst steg 13 pct. mod en fremgang på 15 pct. i perioden året før.
Om den amerikanske præsident, Donald Trump, og hans til tider kraftige retorik om toldmurer er noget, som man i Pandora holder øje med, men:
- For det første har vi ikke set, at han har gjort noget, som påvirker vores virksomhed i dag. Så det her er jo 100 pct. spekulativt. Jeg kan dog sige så meget, at vi har set på flere scenarier, for at forsøge at forstå hvad der sker, siger Alexander Lacik, der er førstemand for Pandora.
- I Kinas tilfælde har han sagt 10 pct. - i Canada 25 pct. Det er to vidt forskellige situationer. Så det er lid meningsløst at spekulere i. Vi har forberedt os - men nu for vi at se, hvordan det hele udvikler sig.
Kina har længe været en sten i skoen for Pandora, da corona betød nedlukninger af det kinesiske marked - og deraf vigende salg.
I fjerde kvartal fortsætter den organiske vækst i hullet med et fald på 12 pct. mod en nedgang på 13 pct. i fjerde kvartal 2023.
Smykkeselskabet havde ellers gang i en relancering for nogle år siden blandt de kinesiske forbrugere - men den plan har længe været sat på hold grundet coronarestriktioner.
Det kinesiske marked udgør blot en enkelt procent af den samlede omsætning i fjerde kvartal 2024 og var på 104 mio. kr. mod 1 pct. og 116 mio. kr. i kvartalet forrige år.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1181
- næste ›