Carlsberg/Sydbank: Heinken regnskab varsler ilde for Carlsberg

Udgivet den 24-04-2013  |  kl. 10:27  |  

Der skal mere være tale om bekymringsrynker end smilerynker hos investorer i Carlsberg-aktier, efter at de har læst sig gennem konkurrenten hollandske Heinekens "trading update" for første kvartal. Det vurderer bryggerianalytiker i Sydbank Morten Imsgaard over for Ritzau Finans.

- Det var ikke specielt spændende læsning med Carlsberg briller på, vurderer han og ser ikke meget meget positivt at pege på.

- Carlsberg skal gå stik mod trenden og jeg synes ikke det virker som om, det er Heineken specifikke problemer, der står bag Heinekens faldende salg i mængder, lyder det fra Sydbank-analytikeren.

På positivsiden kan fremhæver, at udviklingen i Asien var mindst negativ.

Der var fald i samtlige regioner i omsatte mængder, men i Asien faldt den organiske mængde "kun" 1,4 pct.

Der medles om positiv udvikling i Kina, Vietnam, Malaysia og Indonesien. På det tre første markeder er Carlsberg også til stede i stor stil.

- Det største problem ligger i Europa og i Vesteuropa, hvor der virkelig er brygget en "smuk" cocktail af dårligt vejr, negativ forbrugeradfærd og afgiftsforhøjelser i Frankrig og dermed følgende lagernedbringelse, fremhæver Morten Imsgaard.

I region Vesteuropa faldt mængderne mere end 8 pct. hos Heineken.

Heineken melder også om pres i Central- og Østeuropa-regionen, hvor mængderne organisk faldt 3 pct.

Specifikt om det for Carlsberg vigtige russiske marked, oplyser hollænderne at mængderne faldt midt-encifret. Fald af samme størrelse sås i Polen.

- Det bliver svært for Carlsberg at styre gennem disse markeder som vinder, når man får meldinger fra Heineken af den kaliber. Efes venter også en negativ udvikling i Rusland, konstaterer Morten Imsgaard, der dog er "tilbøjelig" til at tro, at Carlsberg klarer sig bedre i Rusland end Heineken, men det bliver ikke for alvor positivt.

- Det viser produktionstallene også for industrien i første kvartal, fremhæver analytikeren, men Carlsberg skal dog som klar markedsleder klare sig bedre.

- Men ændringerne i markedet er selv for en markedsleder svære at løbe fra, slutter Morten Imsgaard.

/ritzau/FINANS

Claus Mikkelsen +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk


Seneste nyheder