CPH forventer betydelig negativ resultatpåvirkning af Corona-krise

Udgivet den 25-06-2020  |  kl. 09:15  |  

COVID-19-pandemiens rejserestriktioner og grænsenedlukninger har ramt luftfarten hårdt. Det gælder også for Københavns Lufthavne A/S (CPH), hvor passagertrafikken har været reduceret til niveauer, der ikke er set lavere siden Anden Verdenskrig. Det påvirker CPHs finansielle forventninger for 2020 negativt, og lufthavnen forventer nu at realisere et samlet underskud for året.

Den store usikkerhed, som sundhedskrisen har skabt for flytrafikken i Danmark og i resten af verden, har medført, at det hidtil ikke har været muligt at vurdere krisens påvirkning af CPHs økonomi. Imidlertid står det nu klart, at Corona-krisen får en betydelig negativ effekt på CPHs omsætning og resultat i 2020.

Med baggrund i den finansielle udvikling år-til-dato og med udsigten til en meget begrænset passagertrafik i resten af året, forventer CPH en betydelig nedgang i omsætningen sammenlignet med 2019. Sammenholdt med omkostningerne til at holde lufthavnen i drift forventer CPH nu at realisere et samlet underskud for 2020 på mellem DKK 450 og 750 mio. efter skat. Dette inkluderer effekt fra diverse statslige hjælpepakker. Uden disse ville underskuddet efter skat lande i intervallet mellem DKK 700 og 1.000 mio.

Forventningerne er fortsat behæftet med stor usikkerhed og vil bl.a. afhænge af udviklingen i flytrafikken resten af året.

Fortsat stramt omkostningsfokus og mere effektiv organisering af driften
Som oplyst i selskabsmeddelelse af 17. marts 2020 har Københavns Lufthavne over de seneste måneder gennemført en række operationelle og investeringsmæssige besparelser med henblik på at tilpasse omkostningerne til det aktuelle aktivitetsniveau. I alt er der igangsat operationelle besparelser for op mod DKK 250 mio. i 2020. Derudover er det forventningen, at igangværende projekter og investeringer, som midlertidigt sættes på hold eller udskydes, samlet vil medføre CAPEX-besparelser i lufthavnens investeringsprogram i niveauet DKK 600-700 mio. i 2020.

CPH er fortsat tilmeldt statens lønkompensationsordning, hvor omkring 2200 medarbejdere, svarende til 1600 fuldtidsstillinger, er hjemsendt med delvis kompensation for CPHs lønudgifter. Kompensationen har dog langt fra været nok til at dække de omkostninger, der er forbundet med at holde lufthavnen i drift.

CPH vil derfor fortsat have fokus på at tilpasse lufthavnens omkostninger og driftsaktiviteter, så det matcher den forventede fremadrettede passagerudvikling.

Udviklingen i passagertrafikken i de kommende måneder er behæftet med stor usikkerhed. Dele af lufthavnens drift er allerede blevet lukket ned til at håndtere den markant lavere passagertrafik, og der er indført et generelt ansættelsesstop. Samtidig er lufthavnen nødt til at foretage tiltag, som indretter den daglige drift mere varigt efter konsekvenserne af de ændrede forhold, som COVID-19 har medført. Fokus er på at kunne planlægge arbejdet i de passagervendte funktioner mest muligt effektivt, så det fremadrettet er organiseret optimalt ifht. forventningerne om langt færre passagerer i både 2020 og 2021. Konkret vil måden at planlægge og organisere arbejdet i lufthavnens personalemæssigt største enhed Security blive ændret. CPHs ledelse har derfor opsagt otte af 45 lokale aftaler og fire af 14 såkaldte kutymeaftaler - alle som omhandler planlægning og organisering af vagt- og turnusordninger for godt 970 ansatte i Security. Den grundlæggende overenskomst på security-området fastholdes uændret.

"Luftfarten står i en meget alvorlig situation. Selv om der på det seneste er kommet positive udmeldinger om mere lempelige rejserestriktioner, så vil det forventeligt tage lang tid, før den kommercielle passagertrafik vil komme tilbage til niveauet før COVID-19. Det afspejler sig tydeligt i vores finansielle forventninger til i år. Derfor er vi nødt til at fortsætte med at have et stramt omkostningsfokus og indrette vores drift, så vi mere effektivt kan håndtere de markant færre passagerer. CPH har som mål at fastholde flest mulige job - men vi må som ledelse samtidig ruste virksomheden til at stå resten af krisen igennem uden at tabe styrke, hvilket i værste fald vil betyde svækkelse af København som knudepunkt for international flytrafik i konkurrence med lufthavne i landene omkring os," siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne.

For yderligere kommentarer: Adm. direktør Thomas Woldbye, Københavns Lufthavne, via presseafdelingen på tlf. 32312800

 

Vedhæftet fil

Selskabsmeddelelse 25. juni 2020

\Hugin

Udgivet af: NPinvestordk

Seneste nyheder

17:57 Europa/aktier: Regnskaber og nøgletal drejde markedet i negativ regning
17:42 Harboes Bryggeri er ved at skumme over efter ny prognose: Aktien rammer 2017-niveau
17:23 Torsdagens obligationer: Urovækkende USA-tal trak ranten op
17:09 Torsdagens aktier: Kun NKT og Carlsberg klarede sig i plus da USA-tal forstærkede nedtur
17:03 Harboes Bryggeri kommer med tidlig prognose: Ser mulighed for øget indtjening i 2024/25
16:34 Amerikansk medicinalkæmpe varsler nedskæringer - aktien falder til 2019-niveau
16:10 Flere bolighandler nærmer sig i USA
15:53 USA/åbning: Mismod på forhånd og nøgletal gjorde det hele meget værre
15:32 Investeringsstrateg: Tal fra USA kan næsten ikke være dårligere for aktier
15:08 Amerikanske renter i vejret efter uventet høj inflationsindikator
15:05 Valuta: Yen i svageste niveau overfor dollar siden 1990
15:01 Økonom ser amerikansk vækst bremse op - måske nok til rentenedsættelse i efteråret
14:49 Aktienedtur accelererer efter amerikanske nøgletal
14:34 Amerikansk økonomi vokser mindre end ventet
14:27 USA/tendens: Mismod frem mod åbning efter Meta-skuffelse
13:55 Mærsk-rederi før udskillelse: Vi skal være en aktie med markant udbytte
13:37 Svenske Alfa Laval er flyvende efter bedre end ventet ordrenindgang
13:22 Europa/aktier: Regnskabsnyt styrer markederne i minus
12:54 Vestas-konkurrenten GE Vernova får ordredyk på 40 pct. i første kvartal
12:29 Ringkjøbing LB's kundebase og udlånsoverskud afbøder rentemodvind, mener Danske