Danske Bank: Finanstilsyn beklager misforståelse mellem bank og tilsyn

Udgivet den 01-10-2020  |  kl. 12:47  |  
Arkiv: Foto

Finanstilsynet beklager nu, at det tog det for givet, at Danske Bank rettede op på fejl i forbindelse med inddrivelse af gæld, så snart de blev påtalt af tilsynet.

- Det er meget beklageligt, at der har været denne misforståelse mellem os og banken. Det bliver der rettet op på, siger Jesper Berg, der er direktør i Finanstilsynet i en pressemeddelelse.

Tilsynet erkender nu, at det for et år siden blev opmærksom på problemet. Siden har der været dialog mellem Finanstilsynet og Danske Bank om arbejdet med at løse problemerne, da det stod klart, at problemet med gældsinddrivelse havde et større omfang end først antaget af banken.

BEKLAGELSER EFTER DR-AKTINDSIGT

Beklagelsen kommer, efter DR har fået aktindsigt i sagens forløb. Ifølge den gav Danske Bank allerede i juni 2019 en advarsel til Finanstilsynet om, at noget måske ikke helt var, som det skulle være med bankens inddrivelse af gæld.

Og den 31. oktober sidste år henvendte Danske Bank sig igen, og denne gang blev det oplyst, at det kunne dreje sig om mange tusinde kunder, og at problemet var "symptomatisk", skriver DR.

Redegørelsen fra banken landede ifølge DR samme dag på bordet hos Finanstilsynets direktør.

- Finanstilsynets forventning i dette forløb har været og er fortsat, at banken, når den opdager, at der er sket fejl, retter disse. Som det også fremgår af bankens redegørelse, er denne proces fortsat i gang, oplyser tilsynet torsdag og fortsætter:

- Finanstilsynets opfattelse var, at banken, da den blev bekendt med fejlene, stoppede med at udsende fejlbehæftede opkrævninger, da der var indført manuel genberegning. På et møde med bankens ledelse den 4. september i år blev det dog klart, at den manuelle genberegning ikke omfattede alle, men alene tre typer af sager: Nye sager, der blev lagt i gældsinddrivelsessystemet, sager, der skulle for fogedretten, og sager, hvor en kunde ønskede at indfri sin gæld fuldt ud.

Ifølge Jesper Berg overvejer Finanstilsynet nu at "inddrage eksterne eksperter i overensstemmelse med hjemlerne i den finansielle regulering".

Danske Bank har i sin redegørelse til Finanstilsynet estimeret, at omkring 17.000 kunder blandt de i alt cirka 600.000 sager, der ligger i systemet, kan være blevet opkrævet for store beløb. Danske Bank har også estimeret, at det samlede beløb er omkring 25 mio. kr.

/ritzau/FINANS

Charlotte Mackeprang

Tags:  Shares❯ 

Relaterede nyheder