Demant ser god fremdrift i kinesisk detailforretning efter opkøb for to år siden

Udgivet den 12-03-2024  |  kl. 16:40  |  
Arkiv: Foto

Demant er fornuftigt på vej frem i sin detailforretning i Kina, efter at det danske selskab tog et skridt ind på markedet med opkøbet af Sheng Wang for omtrent to år siden.

Potentialet i det kinesiske marked er ifølge både Demant og selskabets konkurrenter meget stort på grund af en enorm befolkning og en demografi, der tilsiger flere hundrede millioner af mennesker med en alder over 65 år inden for de kommende årtier.

Til gengæld er markedet for høreapparater i landet endnu meget umodent, og forbrugerprofilen er væsentligt anderledes end på de vestlige markeder, og derfor skal man væbne sig med en vis tålmodighed.

Det fortæller Niels Wagner, der er chef for Demants detailforretning, på selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag.

- Der er sket meget i Kina, og vi har lært meget om vores forretning. Vi er meget glade for det opkøb, og det var det rette at gøre, siger han.

- Kina er meget anderledes. De fleste teknologier er anderledes, og måden at kommunikere på og tiltrække nye kunder er meget anderledes i Kina. De fleste, du kommer i kontakt med, kigger efter onlinekøb, og de går efter meget lavere prispunkter, fortsætter Niels Wagner.

Derfor sælges der ikke så mange høreapparater gennem uafhængige audiologer i Kina.

- Det er mere OTC-agtigt end gennem de klassiske audiologer, siger Niels Wagner.

Til gengæld vil det ikke kræve en synderligt stor bid af markedet at skabe en meningsfuld forretning, der kan bidrage pænt til det samlede selskab.

- Der er et meget højt antal af ældre og hørehæmmede i de kommende år. Hvis vi kan opnå bare en lille penetration, vil det være rigtig godt, siger Niels Wagner.

Opkøbet af 20 pct. af Sheng Wang blev annonceret i starten af marts 2022, og senere samme år købte Demant også de resterende 80 pct. af selskabet, der i dag er eksklusiv distributør af Philips Hearlink-brandet i Kina.

.\\˙ MarketWire

Mikkel Brix Kvols

Tags:  Director❯  Shares❯