DSV skal købe op - eller selv blive opkøbt
Transportkoncernen DSV er ikke stor nok på det europæiske transportmarked og er derfor nødt til enten at købe sig større eller selv lade sig købe op. Det vurderer Sydbanks analytiker Stig Nymann over for NetPosten.
Sydbank forventer en betydelig vækst på de nordiske transportmarkeder de næste par år, og ser på sigt også mulighed for værdiskabende opkøb i de omkringliggende lande - specielt med en succesrig integration af DFDS DanTransport i bagagen. Tilmed er DSV også selv en opkøbskandidat.
- Der skal bare ske noget i den europæiske transportsektor. Man skal være en europæisk spiller for at gøre sig på transportmarkedet i længden, siger Stig Nymann, der derfor mener, at konsolidering er en nødvendighed.
- Diskussionen går på, at selskabet skal have en partner, men om DSV skal ud og købe en anden virksomhed eller omvendt kan jeg ikke sige, siger analytikeren, der ikke har noget konkret bud på, hvem der kunne være interesseret i at købe DSV.
Stig Nymann peger på, at DSV har bevist, at de har kunnet skabe værdi gennem opkøb.
- Hvis man kan gennemføre opkøb som sidst med DanTransport, har man noget at have selvtilliden i, siger han.
På selskabets telekonference onsdag nævnte DSV selv, at datterselskabet DSV Miljø vil blive solgt fra, fordi det er for småt. Det er første gang, at ledelsen melder så klart ud.
I Sydbank venter Stig Nymann, at køberen til DSV Miljø bliver en equity fond.
I Jyske Bank forventer man et frasalg af DSV Miljø inden for de kommende 3-9 måneder til en pris på 1,1-1,2 mia. kr.
Både Sydbank og Jyske Bank fastholder deres købsanbefaling på DSV-aktien efter onsdagens regnskab.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1190
- næste ›