Fornuftig start på året - forventninger til 2021 præciseres

Udgivet den 05-05-2021  |  kl. 12:25  |  

Selskabsmeddelelse nr. 16-2021
5. maj 2021


North Media opnåede i 1. kvartal en tilfredsstillende indtjening, selv om omsætningen var præget af COViD-19 effekter, periodeforskydninger og indfasning af nye vækstinitiativer. Både Last Mile (FK Distribution) og vækstvirksomhederne i Digital Services øgede overskudsgraderne til hhv. 29,5% og 15,6%.

Omsætningen var delvist påvirket af COVID-19 og faldt 6% til 243 mio. kr.Det primære driftsresultat (EBIT) blev 64 mio. kr. mod 66 mio. kr. i 1. kvartal 2020.Periodens resultat ekskl. værdipapirafkast blev 52 mio. kr. mod 47 mio. kr. i 1. kvartal 2020.

Forretningsområdet Last Mile

FK Distribution blev påvirket af, at især mindre kunder med lukkede butikker flyttede planlagte kampagner. Større kæder og butikker fastholdt markedsføringsaktiviteten via tilbudsaviser.Omsætningen faldt 7%, mens besparelser medvirkede til, at EBIT med 62 mio. kr. blev næsten på niveau med driftsresultatet på 64 mio. kr. i 1. kvartal 2020. Overskudsgraden blev 29,5%.Samarbejdet med Deutsche Post blev aftalt udvidet til pakning af tryksager til 500.000 husstande.

Forretningsområdet Digital Services

BoligPortals vækst på 6% som ses i sammenhæng med introduktionen af en ny freemium platform, hvor visse produkter er gjort gratis. Udvikling og lancering af platformen påvirkede som ventet også EBIT, der blev 5,7 mio. kr. mod 6,1 mio. kr. i 1. kvartal 2020. Overskudsgraden var 27,9%.Ofirs vækst på 65% var primært drevet af flere formidlede stillinger fra private virksomheder. EBIT blev forbedret fra et underskud på -1,4 mio. kr. i 1. kvartal 2020 til et overskud på 1,1 mio. kr., svarende til en overskudsgrad på 14,5%. Ofir har styrket sin markedsposition, senest via samarbejdet med Google Jobs.Bekeys omsætning faldt 24% pga. periodeforskydninger i opstart af nye kommunekunder, mens EBIT var næsten uændret med -1,5 mio. kr. Indgåelsen af aftaler med nye kunder i opgangsmarkedet ventes at bidrage til den forventede vækst resten af året.

Forventninger til 2021 præciseres
Forventningerne til 2021 præciseres inden for det udmeldte interval. Præciseringen vedrører Last Mile.   

Omsætningen ventes at blive 995-1.025 mio. kr. (tidligere: 985-1.025 mio. kr.).EBIT ventes at blive 235-255 mio. kr. (tidligere: 230-255 mio. kr.). Indtjeningen ventes fortsat for hele året at blive på niveau med rekordresultatet fra 2020.

"Vi har som ventet haft en fornuftig start på året, og resultaterne i 1. kvartal underbygger vores forventninger til 2021. Vores virksomheder er i fuld gang med en række spændende vækstinitiativer, og vi forventer, at disse initiativer vil understøtte vores ambitioner om vækst og forbedret indtjening i 2022-23," siger Kåre Wigh, ordførende koncerndirektør & CFO i North Media.


Yderligere oplysninger:

Ordførende koncerndirektør & CFO Kåre Wigh, mobil 25 65 21 45

Vedhæftet fil

16-21 Delårsrapport Q1 2021_DK

\Hugin

Udgivet af: NPinvestordk

Seneste nyheder