Japans Ambu-rival mærker coronakrisen men øger alligevel overskuddet

Udgivet den 29-05-2020  |  kl. 08:37  |  
Arkiv: Foto

Japanske Olympus, der er konkurrerer med danske Ambu på markedet for endoskoper, kom samlet set bedre ud af regnskabsåret 2019/20, end tilfældet var i 2018/19.

Og det endda, selv om det sidste kvartal af det afsluttede regnskabsår følger kalenderårets første kvartal og dermed også den periode, hvor udbruddet af coronavirus havde allerbedst fat i Asien.

Ifølge Olympus' regnskab påvirkede det også alle forretningsområder, men alligevel leverede selskabet samlet set fremgang på både toplinjen og i indtjeningen, hvor særligt lavere omkostninger var med til at hjælpe resultatet på vej.

Inden for forretningsområdet Endoscopic Solutions klarede Olympus sig særligt godt i Kina, hvor der var stor vækst i salget af skoper til mavetarmsystemet, fremgår det af regnskabet.

- Selv om effekten af Covid-19 var tydelig i alle forretningsområder, præsterede Endoscopic Solutions særdeles godt med fortsat vækst i Kina, skriver Olympus i regnskabet.

FJERDE KVARTAL TRYKKET

Samlet set omsatte Olympus i 2019/20 for 797,4 mia. yen - svarende til 50 mia. kr. - mod 793,9 mia. yen - 49,8 mia. kr. - i regnskabsåret før.

Driftsoverskuddet blev - særligt takket være kraftigt faldende omkostninger - skruet op til 83,5 mia. yen - svarende til 5,2 mia. kr. - mod 28,3 mia. yen - 1,8 mia. kr. - i hele 2018/19.

I fjerde kvartal - januar til og med marts - isoleret set kunne Olympus dog tydeligt mærke virusudbruddet, idet driftsresultatet her faldt med 35 pct. til 4,89 mia. yen.

STADIG AMBITIONER OM FLERE ENGANGSSKOPER

Olympus forfølger i øvrigt stadig en strategi om at øge sit momentum inden for endoskoper til engangsbrug, hvor Ambu har en markant del af sin indtjening.

På netop det område har det danske selskab også oplevet stor succes og masser af fremgang under udbruddet af coronavirus, fordi fokus på hygiejne er blevet skruet yderligere i vejret i den periode.

- Ifølge vores strategi sigter Endoscopic Solutions efter at øge sin portefølje af engangsendoskoper, skriver Olympus blandt andet i sit strategiafsnit i årsregnskabet.

En anden afgørende del af strategien er store effektiviseringer i salget, forskning og udvikling, salg og marketing samt vedligehold, fortæller Olympus.

/ritzau/FINANS

Mikkel Brix Kvols

Tags:  Shares❯  Udenlandsk selskab❯ 

Relaterede nyheder