Matas vokser 26 pct. online og melder om vækst i alle kanaler

Udgivet den 16-08-2023  |  kl. 09:22  |  

Matas kommer gennem første kvartal både med fremgang i beauty-kædens onlineshop, tusindvis af produkter på hylderne og en generel vækst i alle kanaler.

Det fremgår af butikskædens regnskab, der kom ud onsdag morgen.

Matas løftede allerede sløret for omsætningen tirsdag, der endte på 1150 mio kr. mod 1053,5 mio. kr. i samme periode sidste år, hvilket svarer til en vækst på 9,2 pct. Her opjusterede butikskæden også sine forventninger til regnskabsåret til en omsætningsvækst på 4-7 pct. fra 3-6 pct.

Matas fastholder den opjusterede vækst i omsætning onsdag, og holder også fast i en ventet EBITDA-margin på omkring 17 pct. som oplyst tirsdag aften.

- Vi er meget tilfredse med at se vækst af alle vores kanaler, hvor butikkerne vokser 3 pct. for kvartalet og vores online forretning med endnu større momentum, der leverer 26 pct. vækst i forhold til sidste år, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, administrerende direktør i Matas.

Af regnskabet fremgår det, at butikskædens hjemmeside matas.dk var den næstmest besøgte hjemmeside i Danmark, og at Matas ligger nummer et i Danmark, når det kommer til onlinehandel af helse- og skønhedsprodukter.

Like-for-like væksten for april, maj og juni endte på 8,4 pct. mod 2,9 i samme periode året før.

Resultatet af den primære drift (EBITDA) før særlige poster steg til 200,9 mio. kr. fra 191,5 mio. kr., og EBITDA-marginen før særlige poster endte på 17,5 pct. mod 18,2 pct. i samme periode sidste år.

VÆKST I SORTIMENTET

- Vores kunder handler stadig oftere hos Matas, og understøttet af vores sortimentsudvidelse ser vi stærk vækst både inden for skønhed såvel som sundhed og velvære. Vi introducerede 59 nye mærker og tusindvis af produkter, siger Gregers Wedell-Wedellsborg i regnskabet.

Omsætningen for sundhed og velvære steg med 16 pct. i første kvartal til 313 mio. kr. fra 269,5 mio. kr. i samme periode 2022. Kategorien udgør nu 27,9 pct. af Matas' omsætning.

På bundlinjen endte kvartalet med et overskud på 49 mio. kr. mod 69,1 mio. kr. året forinden.

OPKØB AF SVENSK VIRKSOMHED

I juni opkøbte Matas den svenske beauty-kæde Kicks, der har butikker i Sverige, Norge og Finland, for 700 mio. kr.

Opkøbet fordoblede omsætningen og antallet af butikker for Matas.

- Kicks er lige så digitale som os. Vi er lige store på nettet, hvor vi begge henter omkring en tredjedel af omsætningen. Samlet får vi nu nogle større muskler, der kan være en fordel for kunderne. Det er både digitalt - men også med flere brands til kunderne, sagde Gregers Wedell-Wedellsborg, administrerende direktør i Matas, til MarketWire i juni efter opkøbet.

Matas-aktien stiger 1,7 pct. til 100,20 kr. efter regnskabet.

Tabel for Matas ' regnskab for første kvartal af 2023/24:

Mio. kr. Q1 2023/24 Q1 2022/23 FY 2022/23
Omsætning 1150,0 1053,5 4489,6
Like for like-vækst (%) 8,4 2,9 3,1
Bruttoresultat 506,1 466,1 2014,4
EBITDA før særlige poster 200,9 191,5 809
EBITDA-margin før særlige poster (%) 17,5 18,2 18
EBIT 88,7 97,6 423,1
Nettoresultat 49,0 69,1 280,7

Forventninger til regnskabsåret 2023/24:

I pct. Ved Q1 2023/24 Ved Q4 2022/23
Samlet omsætningsvækst 4-7 3-6
EBITDA-margin før særlige poster Omkring 17 Omkring 17

.\\˙ MarketWire

Silja Petri

Tags:  Report❯  Shares❯ 

Seneste nyheder