OK vinder markedsandele trods benzinkrig
OK vinder markedsandele på trods af store omkostninger i benzinkrigen. Egenkapitalen er intakt, og overskud i datterselskaberne sikrede et beskedent, men positivt resultat for OK i 2003, oplyser benzinselskabet.
Den 10. januar 2003 erklærede det kuwaitiske olieselskab, Q8, priskrig på benzin med det formål at tilbageerobre markedsandele fra automatselskaberne i særdeleshed OK.
Kampen om benzinkunderne kom til at strække sig over hele regnskabsåret og videre ind i 2004, og virkningerne af danmarkshistoriens hidtil længste priskrig blev for OK og OK's forhandlere en samlet omkostning på 235 mio. kr. Underskuddet på benzinforretningen blev desuden forstærket af konjunkturtab på selskabets varelagre.
Til gengæld udviklede overskuddet sig positivt i OK's datterselskaber, målevirksomheden Kamstrup A/S og olieudvindingsselskabet Danoil, og OK koncernens samlede resultat efter skat blev således et beskedent overskud på 16 mio. kr.
Samtidig blev OK for fjerde år i træk danskernes foretrukne benzinmærke, idet OK's markedsandel for benzin steg med 0,1 pct. til 20,2 pct. Det samme gælder for OK's markedsandel på gasolie, som steg med 0,5 pct. til 12,2 pct.
OK's administrerende direktør, Mogens Poulsen, betegner årets resultat som tilfredsstillende priskrigen, konjunkturer og salgsfremgangen taget i betragtning:
- Priskrigen har kostet OK millioner, men markedsandelsvæksten og indtjeningen i vores datterselskaber betyder, at vi har befæstet vores position. Vi har ikke gjort indhug i vores egenkapital, og priskrigen har heller ikke betydet afskedigelser eller lukninger i OK.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1189
- næste ›