Tivoli vil skrue på priser for at lokke flere gæster til uden for højsæson

Udgivet den 15-03-2024  |  kl. 14:07  |  
Arkiv: Foto

Når Tivoli inden længe slår portene op til en ny sæson, skal gæsterne betale mindre for en indgangsbillet, end de gjorde lige før årsskiftet.

Forbrugerne har i lang tid været pressede at inflation, høje renter og energipriser, og det har fået Tivoli til at se nærmere på sin prissætning i et forsøg på at lokke flere til på mindre travle tidspunkter.

- Vi introducerer for i år en mere variabel prissætning for entré og turpas. Det vil sige, at når vi åbner i næste uge, så bliver det til en billigere entrépris, end vi havde i julen sidste år. Vi kommer til at have lidt billigere entrépriser i lavsæsonen mod så at sætte den lidt op i højsæsonen, og det er blandt andet for at imødekomme nogle af de familier, der er lidt mere pressede økonomisk, siger Martin Bakkegaard, der er finansdirektør i Tivoli, til MarketWire.

Tivoli har i forvejen forskellige priser, når det er hverdag og weekend, men med det nye initiativ tilføjes endnu en knap, der kan skrues på.

- Kan vi så samtidig skubbe nogle gæster fra weekend til hverdag eller fra højsæson til lavsæson og skabe bedre plads i haven for alle og til alles glæde, så tæller det oveni, siger Martin Bakkegaard.

BILLIGERE TURPAS FREDAG AFTEN

Gæsterne har også tidligere været vant til, at det koster mere at komme i Tivoli fredag aften hele sommeren, hvor haven vanen tro afholder koncert. Her mærker Tivoli dog samtidig typisk et fald i antallet af solgte turpas, fordi færre benytter anledningen til at prøve forlystelser. Også det vil finansdirektøren gerne prøve at ændre på.

- Vi indfører en variabel pris på turpas, så det bliver sat ned fredag aften, hvor vi typisk ser, at folk kommer i haven for at se koncert, og hvor de så ikke skal prøve forlystelser. Når de efterspørger det mindre, så bliver prisen lavere, siger han.

Ifølge Martin Bakkegaard er det en kendt fremgangsmåde i branchen, som flere forlystelsesparker gør brug af, og som Tivoli vil arbejde mere med fremover.

FIRE MILLIONER GÆSTER

Tivoli havde i 2023 over 4 mio. gæster, som er 5 pct. flere end året før. Forlystelsesparken oplever dog, at gæsterne ændrer sig, og blandt andet er der færre besøgende fra nabolandende, mens gæster fra Tyskland, England og USA er med til at kompensere.

De svenske og norske forbrugere er pressede svækkede valutakurser, der rammer deres købekraft. Også herhjemme er forbrugerne dog mere tilbageholdende med at hive penge op ad lommen og købe en tur i Tivoli. Det er i hvert fald opfattelsen hos Tivoli-ledelsen, der netop af den årsag vil sætte priserne ned på entrébilletter i lavsæsonen.

- Vi har godt fat i gæsterne fra Storkøbenhavn, som besøger os, og som vi ser fremgang i. Vi har base af dem med Tivoli-kort, der er fremgang i, og det er også typisk folk, der bor relativt tæt på, og som derfor har glæde af det kort. Derimod kan vi godt se, at vi har lidt mindre fat i dem uden for Storkøbenhavn, og det kan godt være en indikation på, at økonomien er lidt presset rundt omkring, siger Martin Bakkegaard.

Tivoli hentede i 2023 en rekordomsætning på 1,2 mia. kr. mod 1,1 mia. kr. året forinden. Samtidig ramte driftsresultatet, EBITDA, 228,1 mio. kr., som var en vækst fra 216,7 mio. kr. året før.

Overskuddet før skat endte på 111,1 mio. kr. i 2023 fra 87,5 mio. kr. i 2022.

I 2024 sigter Tivoli efter en omsætning og et resultat før skat på linje med det år, der netop er gået.

.\\˙ MarketWire

Trine Vestergaard

Tags:  Director❯  Shares❯ 

Seneste nyheder