Unibrew-direktør: Sjældent "normalt" år baner vej for flere solgte øl og bedre indtjening
Det er længe siden, at der har været et såkaldt "normalt år" for bryggerierne. Ikke desto mindre tegner 2024 til at blive netop sådan et for Royal Unibrew, der ikke har mærket hverken kriser eller corona gøre store indhug det seneste år.
Ganske vist er der fortsat stor geopolitisk usikkerhed, kriser og krige flere steder i verden, men på Royal Unibrews markeder er påvirkningen begrænset.
Det fortæller finansdirektør Lars Vestergaard, efter at selskabet har offentliggjort regnskab for tredje kvartal og finjusteret prognosen for året.
- Hvis man kigger på 2024, så har juni måske været lidt svær i forhold til vejret, men juli og august har været fint. Vi har heller ikke manglet kapacitet, og hvis man så ser på det udelukkende som Royal Unibrew, så har vi ikke haft nogle store effekter, som har ramt vores regnskab, siger han og henviser til de seneste svære år.
Først rasede corona i 2020 og flere år frem, hvorefter inflation og energikrise har skabt nye udfordringer. Det er både priserne på råvarer og lønninger, der er steget, mens også forbrugslysten i perioder har svigtet på grund af bekymrede forbrugere.
- Der er selvfølgelig stadig mange udfordringer i forhold til makroøkonomi i verden, og hvis man er særligt eksponeret mod Kina eller Rusland, er der også en masse i den retning. Men fordi vi primært er en europæisk forretning, som selvfølgelig også er en eksportforretning, så rammer det ikke lige så hårdt, lyder det videre.
NYE OPKØB GIVER STØRRE PRODUKTIONSKAPACITET
Han hæfter sig samtidig ved, at nye opkøb har løftet kapaciteten. Det har sørget for, at sidste års store udfordring, hvor der manglede kapacitet, er ryddet af vejen. Det betyder, at man nu kan producere øl og drikkevarer tættere på de markeder, hvor det skal sælges. Det sparer både omkostninger og transporttid.
Samtidig har det faktum, at de største problemer er væk, givet plads til at skrue på andre detaljer i forretningen.
- I lang tid har man skullet slukke en masse ildebrande, som har gjort, at man måske ikke har haft fokus på effektivitet. Og det har vi så skruet helt op for nu, så nu er det fuldt fokus på at tage omkostninger ud af vores organisation, siger han.
- Vores teams sidder og optimerer både arbejdsgange og produktionslinjer, så de kører bedre, lyder det videre.
LEVERER FREMGANG I KVARTAL
Royal Unibrew, der er Danmarks næststørste bryggerikoncern, leverede da også bedre end ventet i tredje kvartal, når man måler på driftsindtjeningen, mens bundlinjen er hjulpet af et salg i et polsk bryggeri.
Unibrew omsatte i juli, august og september for 4,1 mia. kr., som var en fremgang fra 3,3 mia. kr. i samme kvartal året før. Analytikerne havde dog lugtet lunten og ventet 4,2 mia. kr., hvilket altså var lidt over.
En del af fremgangen var dog drevet af opkøb, så den organiske vækst i både salg og volumen blev på 8 pct. Det var begge positive overraskelser i forhold til konsensus på henholdsvis 7 og 5 pct. Den samlede volumen, altså salg af drikkevarer målt i mængder, steg 34 pct. til 4,7 mio. hektoliter.
Driftsresultatet før renter og skat (EBIT) endte på 675 mio. kr., hvor driftsresultatet udgjorde 507 mio. kr. i samme kvartal året før, mens analytikerne havde ventet 665 mio. kr.
På bundlinjen nåede Unibrew i tredje kvartal et nettooverskud på 675 mio. kr. mod konsensus om 466 mio. kr. blandt analytikerne og 363 mio. kr. i tredje kvartal 2023.
Royal Unibrew har desuden tilpasset forventninger til resten af året, hvor man har løftet bunden af de tidligere udmeldte forventninger. Der er dog tale om en mindre justering, som ifølge finansdirektøren primært handler om, at man nu har kort tid tilbage af året og derfor gerne vil indsnævre forudsigelserne for at undgå tvivl.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1189
- næste ›