Unibrew-topchef efter kritik af flad indtjening: Vi har måske kommunikeret for meget
Der har været nok at se til for Royal Unibrew de seneste år, hvor både inflation, prisjusteringer, opkøb og kapacitetsproblemer har fyldt godt på tallerkenen for bryggeriet med base i Faxe.
Det betyder, at Royal Unibrew har fået en mere kompleks forretning og er til stede i flere lande, og særligt sidstnævnte er blevet fremhævet som en god platform for vækst.
Omvendt betyder det også, at det kan være sværere for markedet at forstå forretningen, fordi der er flere områder, man skal holde øje med, lyder det fra topchef Lars Jensen.
- Vi har måske kommunikeret for meget. Vi har givet utroligt mange detaljer, og det kan være svært udefra at overskue alle de "moving parts", som er i en forretning som vores. Du har haft coronaeffekter, stigende produktionsomkostninger, prisstigninger (forhandlet videre ud til kunderne, red.), valuta samt opkøb, og det gælder alt sammen i flere markeder, siger han efter selskabets kapitalmarkedsdag mandag.
Den afholdes netop med det formål at give investorer og analytikere et bredere indblik i forretningen, og håbet hos topchefen er, at seancen mandag gjorde netop dét.
- Nogle har måske været vant til, at man bare skulle holde øje med Finland, Danmark og Italien, og så havde man styr på det, men nu skal der flere markeder på, så ja Royal Unibrew er blevet mere kompleks. Jo flere detaljer vi giver, jo sværere bliver det måske at få det til at give mening, når det skal smides ind i et regneark. Regnearkene skal sikkert også modificeres, fordi nu er modellen og mikset af vores forretning lidt anderledes, lyder det videre.
Senest blev det eksemplificeret ved, at selskabet på kapitalmarkedsdagen meldte om en ny aftale i Belgien med Pepsico, som dermed føjer endnu et marked til forretningen.
FOR MEGET FOKUS PÅ PROCENT
Analytikere og investorer har op til kapitalmarkedsdagen efterlyst mere fokus på indtjeningen, som er stagneret til sammenligning med den store stigning i omsætningen, som selskabet både har tilkøbt og skabt over de seneste år. Ifølge topchefen er udviklingen dog naturlig med den proces, Royal Unibrew har været igennem.
- Marginen er et udtryk for, hvor mange penge du tjener ud fra 100 kr., du sælger. Der er to faktorer, som har trykket den ned. Det ene er, at vi har købt nogle virksomheder, som har haft en lavere margin, når vi har købt dem, men det gør jo ikke den gamle forretning dårligere.
Hertil kommer stigende variable omkostninger, som ikke er blevet afdækket helt i det omfang, de er opstået, og det er med til at udvande marginen.
- Det er der, hvor der i min verden er lagt for meget fokus på procent frem for den absolutte profit, man kan genere. Den guidance, vi har givet for indeværende år, hvor vi er på den anden side af de prisjusteringer, vi skulle få ind for at dække omkostningsstigninger af, det er en guidance med relativ vækst også i forhold til vores konkurrenter i sammenlignelige geografier, siger han videre.
KRITIK FRA INVESTOR
Særligt mediet Børsen havde op til kapitalmarkedsdagen fået investorer og analytikere til at sætte ord på, hvad de efterlyser fra det danske bryggeri. Mest opsigtsvækkende var kritikken var tidligere topchef og nuværende investor, Hans Savonije, der var kritisk over for de mange opkøb og den stagnerede indtjening.
- Opkøbene er for mig at se endnu ikke blevet integreret nok, og visse opkøb har skabt en øjeblikkelig forringende effekt, fordi de har haft en lavere indtjeningsmargin end Royal Unibrew. Og det ligner faktisk lidt det, vi så, da jeg kom til selskabet i 2008, og det var nødvendigt med en stor turnaround, sagde han til Børsen forud for kapitalmarkedsdagen.
Den kritik ønsker Lars Jensen dog ikke at forholde sig til.
- Det har jeg absolut ingen kommentarer til, siger han til MarketWire efter kapitalmarkedsdagen.
ANALYTIKERE ER POSITIVE
På aktiemarkedet blev meldinger mandag godt modtaget, og aktien steg 2,9 pct. til 566 kr., og tirsdag fortsætter den op med 0,4 pct.
Blandt analytikerne er stemningen også positiv dagen derpå. Både ABG og Nordea har løftet kursmålet og holder fast i anbefalingen om at købe aktien.
Hos ABG fremhæves særligt den nye aftale med Pepsico i Belgien som en positiv overraskelse, og ledelsen signalerer stort fokus på profitabilitet.
- Selv om vi ville have foretrukket mere konkret information om forskellige drivkræfter til vækst, så gav komponenterne os et udgangspunkt at arbejde med, skriver ABG i en analyse.
Unibrew har et overordnet langsigtet mål om en gennemsnitlig årlig organisk indtjeningsvækst, EBIT, på 6-8 pct. Samtidig skal EBIT-marginen øges, meddelte selskabet i februar.
Her skal såkaldt "premiumization" stå for 1,5-2,0 pct., mens vækst i volumen skal skaffe 2-4 pct., og mere operationel effektivitet skal bidrage med 2-4 pct., lød det uddybende mandag.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1185
- næste ›