Carlsberg vandt markedsandele i Kina
Det gik stærkt for Carlsberg i Kina, hvor selskabet har taget markedsandele. Det viser mandagens årsregnskab, hvor Carlsberg nu også sætter tal på den solgte mængde øl i Kina, hvilket ikke er set tidligere, hvor salgsmængden kun har været opgivet for hele Asien.
Carlsberg skriver i mandages årsregnskab, at bryggeriets organiske salg af øl i 2011 steg 8 pct. i Kina, mens markedet cirka voksede 5 pct. Carlsbergs portefølje af egne brands, som blandt andet er Carlsberg Chill and Carlsberg Light, klarede sig rigtig godt, idet salgsmængden her steg 30 pct.
Carlsbergs nominelle salg af øl voksede sidste år 20 pct. til 14 mio. hl., hvilket betød at bryggeriet vandt markedsandele i Kina, oplyser Carlsberg. Bryggeriets salgsmængde i Kina, som er verdens største ølmarked, overstige nu lige akkurat 10 pct. af Carlsbergs samlede ølsalg.
Ifølge tal fra China International Beer Network steg Kinas samlede ølproduktion i 2011 9,3 pct. til 489,9 mio. hl. fra 448,3 mio. hl. i 2011. Antages det, at alle Carlsberg solgte øl i 2011 blev produceret i Kina giver det bryggeriet en markedsandel på cirka 2,9 pct. af det kinesiske ølmarked målt på salgsmængde.
Ifølge officielt Carlsberg-materiale udleveret til Aktiefokus i Kina i slutningen af 2011 fører Carlsberg følgende brands i Kina:
- Carlsberg Green Label, Carlsberg Chill, Carlsberg Light, Kronenbourg 1664, Kilkenny, Guinness, Tetley's, Corona Extra, Skol, Tuborg, Wind Flower Snow & Moon, Xixia, Wusu, Sinkiang, Lhasa, Dali, Huanghe, Shancheng Beer og Chongqing Beer, samt tre ikke-øl mærker Boostar, Jolly Shandy, og Jägermeister.
Carlsberg har i Kina ejerandele i Chongqing Brewery, Yunnan Group, Qinghai Huanghe Brewery, Lhasa Brewry, Wusu Xinjiang Beer Group, Lanzhou Group og Ningxia Group, og derudover har selskabet sit eget bryggeri i Guangdong-provinsen.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1176
- næste ›