Carlsberg / Fremgang i Asien en smule mindre end ventet
Den danske bryggerigrupper har i andet kvartal af 2013 formået at forbedre sin indtjening og omsætning i Asien, men fremgangen er en smule mindre end, hvad markedet havde ventet, hvilket formentlig kan tilskrives negative valutakurseffekter.
Carlsbergs omsætning i Asien i andet kvartal steg 9,6 pct. til 2,6 mia. kr., hvilket var lidt mindre end analytikerne havde ventet. Der var tale om en organisk vækst på 14 pct., som dog var negativt opvejet af negative valutakurseffekter.
Samtidig steg driftsindtjeningen i regionen 14,4 pct. til 493 mio. kr., og det var også en spids dårligere end ventet. Den organiske udvikling var på solide 21 pct., mens valutakurseffekterne igen trak ned i det samlede billede.
Andelen af Carlsberg globale nettoomsætning fra salget i Asien steg således til 13,3 pct. fra 12,3 pct. i samme kvartal i fjor. På EBIT-niveau steg andelen til 14,2 pct. fra 12,3 pct. i andet kvartal i 2012.
Carlsbergs ølsalgsmængder steg 2 pct. i andet kvartal på organisk basis, mens der inklusive opkøb var tale om en vækst på 7 pct. til 7,9 mio. hl.
I Kina var salgsvæksten høj, forklarer Carlsberg, som havde en organisk vækst på 5 pct. i første halvår, mens den uorganiske vækst var 12 pct. Det bemærkes dog, at det kinesiske salg i andet kvartal var påvirket af en lavere markedsvækst. Fremgangen i Kina i første halvår tilskrives især Carlsbergs premuim-mærker og en kraftig vækst i Tuborg-salget.
Det er ikke kun i Kina, at Tuborg er et hit, og i hele regionen voksede salget af Tuborg med 50 pct. i første halvår af 2013, skriver Carlsberg.
Carlsberg oplyser, at bryggeriet oplevede en midt-encifret vækst i salgsmængderne i Vietnam understøttet af solide resultater for Huda-mærket i det centrale Vietnam.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1186
- næste ›